Z okazji swoich setnych „urodzin” parowóz Borsig Bn2t przejdzie kompleksowy remont. Podpisana została umowa na naprawę główną tego najstarszego sprawnego w Polsce parowozu, będącego jednocześnie ozdobą taboru Kolejki Parkowej Maltanka.
Borsig Bn2t z numerem 11458 od lat jest wizytówką Maltanki. Dotychczas każdy jego wyjazd wzbudzał duże zainteresowanie. Nic w tym dziwnego: to najstarszy, czynny parowóz w Polsce.
Został wyprodukowany w Zakładach Augusta Borsiga w Berlinie w 1925 roku. Początkowo pełnił służbę w majątku ziemskim w Obrzycku. Po wojnie znalazł się w Zakładach Azotowych w Chorzowie, gdzie był eksploatowany na terenie kolei zakładowej. Wycofano go z ruchu około 1977 roku. Dwa lata później, już jako pomnik techniki, stał się atrakcją przyzakładowego parku. Na początku lat 90. staraniem Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych udało się go sprowadzić do Poznania. Został wyremontowany i – w 1999 roku – skierowany na tory Maltanki. Obecnie jest własnością MPK Poznań.
W sezonie 2024 Borsig na Maltance się nie pojawił: był przygotowywany do naprawy głównej wraz z rewizją wewnętrzną kotła. Taki „zabieg” należy przeprowadzać co 6 lat. Najprościej mówiąc, naprawa główna polega na przeglądzie wszystkich elementów parowozu, a w razie potrzeby ich naprawie bądź wymianie. Należy przy tym pamiętać, że Borsig z numerem 11458 to unikat, więc w razie konieczności niektóre potrzebne części trzeba będzie wykonać na zamówienie.
Naprawy głównej parowozu podjęło się Towarzystwo Przyjaciół Kolejki Średzkiej „Bana”. Umowa w tej sprawie została już podpisana. Prace potrwają około roku, ale dzięki nim nasz stulatek przez kolejne lata będzie mógł służyć na Kolejce Parkowej Maltanka.