NaKolei.pl WiadomościTabor Najnowsza generacja TGV wjedzie dzisiaj do Czech. Przez Pragę na tor testowy

Najnowsza generacja TGV wjedzie dzisiaj do Czech. Przez Pragę na tor testowy

Redakcja
Fot. Olivier Schindler

Dzisiaj po godzinie 8 granicę z Czechami powinien przekroczyć zestaw lokomotywy CD Cargo z ciągniętym najnowszym TGV. EZT jedzie na testy do Velimia.

Dzisiaj przez Czechy przejedzie najnowsza generacja pociągów TGV. Nowa jednostka Alstomu TGV M, która od producenta otrzymała nazwę Avelia Horizon, przejdzie testy na torze doświadczalnym w czeskim Velimiu. Francuskie SNCF i Alstom oficjalnie po raz pierwszy zaprezentowało pojazd we wrześniu 2022 roku – więcej informacji.

Jak podaje portal Zdopravy.cz, zestaw z ciągniętym TGV M powinien wyruszyć z austriackiej stacji Summerau o godzinie 7:11, by udać się w kierunku Czech. TGV granicę powinno przekroczyć po godzinie 8, ponieważ zaplanowano odjazd ze stacji Horní Dvořiště o godzinie 8:24.

Pojazd przejedzie także przez Czeskie Budziejowice oraz przez Pragę. Przez stolicę powinien przejechać w okolicach godziny 13.

Z Francji do Czech

Pojazd musi przejść szereg testów przed otrzymaniem homologacji. Na czeskim torze doświadczalnym w Velimiu pojazd przejdzie testy dynamiczne przy prędkości 200 km/h. Pojazd przyjeżdża z Francji do Czech z uwagi na fakt, że Francja ma co prawda swój tor doświadczalny Centre d’essais ferroviaire w Valenciennes, natomiast nie jest on przeznaczony do testów przy takich prędkościach (V max = 110 km/h). To samo tyczy się toru Prüfcenter Wegberg-Wildenrath w Niemczech (V max = 160 km/h) oraz polskiego toru w Żmigrodzie, gdzie jednostki mogą rozpędzić się do 160 km/h.

Więcej o TGV M

We wrześniu Alstom zaprezentował pierwszą jednostkę TGV M (Avelia Horizon). Jest to seria pojazdów zakontraktowana przez SNCF w 2016 roku, w ramach której francuski przewoźnik wspólnie z  Alstomem miał wypracować wspólny projekt nowego pociągu. Pierwszy TGV M powstał w zakładzie Alstomu w La Rochelle we Francji. Jak twierdzi Alstom, TGV M wyróżnia się modułowością – w zależności od przyszłych potrzeb klientów EZT może być modyfikowany – gdzie na szlaki może wyjeżdżać w wersji 7, 8 lub 9 członowej. Dodatkowo, w zależności od potrzeb przewoźnika, będzie możliwa szybka zmiana klasy wagonów z 1 klasy do 2 klasy. Modułowe wagony mają pozwolić – w zależności od potrzeb – na zwiększenie miejsc bagażowych, czy ilości haków na rowery.

Nowe TGV to 9-człony, w których znajduje się 740 miejsc siedzących. Według producenta, 97% komponentów pojazdu nadaje się do recyklingu.

SNCF zamówiło łącznie 115 takich pociągów KDP za 2,7 mld euro. Z tego 100 będzie obsługiwać krajowe połączenia, 15 natomiast mają jeździć na połączeniach międzynarodowych. Jest to już czwarta generacja pociągów TGV; co będzie wyróżniać najnowsze EZT-y to waga, która ma przełożyć się na 20% mniejsze zużycie energii trakcyjnej. W nowych EZT został zainstalowany także system rekuperacji, który pozwoli na odzyskiwanie energii w trakcie hamowania pojazdów.

Nowe pociągi mają zacząć obsługę połączeń z pasażerami w 2024 roku. W tym roku w Paryżu odbędą się Letnie Igrzyska Olimpijskie. Dostawy wszystkich pojazdów mają zakończyć się w 2033 roku.

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności