Strona główna » Wiadomości » Infrastruktura » Na pewno do grudnia nie dojedziemy pociągiem z Zielonej Góry do Zbąszynka. Przewoźnicy przygotowują ZKA

Na pewno do grudnia nie dojedziemy pociągiem z Zielonej Góry do Zbąszynka. Przewoźnicy przygotowują ZKA

Adrian Izydorek
IC Ukiel. Fot. Składy Wagonowe

Wszystko wskazuje na to, że do nowego rocznego rozkładu jazdy nie pojedziemy pociągiem z Zielonej Góry do Zbąszynka. POLREGIO zapowiedziało przedłużenie ZKA, PKP Intercity natomiast szuka przewoźnika, który obsłuży trasę.

Nie uda się przywrócić regularnego ruchu na szlaku Zielona Góra – Zbąszynek, czyli odcinku linii kolejowej nr 358, której modernizacja wydłuża się. Pierwotnie, na początku 2020 roku kiedy ruszały prace na szlaku, zakładano, że ruch na 43-kilometrowym odcinku (Czerwieńsk – Zbąszynek) zostanie przywrócony jeszcze w 2020 roku.

W międzyczasie okazało się, że firma Eco-Baza, która była odpowiedzialna za realizację inwestycji nie podołała zadaniu. PKP PLK na początku 2022 roku rozwiązały umowę z firmą, tym samym pozostawiając prace w rozsypce. PKP PLK rozpoczęły poszukiwania kolejnego wykonawcy, ale okazało się, że środki przeznaczone na realizację zadania sprzed kilku lat będą niewystarczające, aby dokończyć inwestycję. Kilkukrotnie były ogłaszane i unieważniane przetargi.

Inwestycja była dofinansowana ze środków unijnych w ramach RPO Województwa Lubuskiego. A więc konieczne było aneksowanie umowy dofinansowania. W zasadzie to nie był pierwszy aneks, bo jak podaje Gazeta Lubuska:

  • 11 grudnia 2018 roku Zarząd Województwa Lubuskiego przyznał 59 mln zł dofinansowania na realizację projektu pt. „Modernizacja linii kolejowej nr 358 Zbąszynek – Gubin na odcinku Zbąszynek -Czerwieńsk – II etap”, którego beneficjentem jest PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Projekt miał zostać zrealizowany do 31 marca br.
  • W sierpniu 2019 roku podpisano aneks do umowy, który zwiększył finansowanie do 90 mln zł, natomiast zachowano termin zakończenia realizacji inwestycji
  • w marcu 2022 roku podpisano kolejny aneks do umowy, tym razem zwiększający kwotę dofinansowania do 111 mln zł i wydłużono termin realizacji inwestycji do 31 grudnia br.

4 października PKP Polskie Linie Kolejowe wybrały wykonawcę, który ma dokończyć inwestycję. Została wybrana firma Alusta S.A. z Poznania. W przetargu startowała również firma Infra Silesia oraz ZRK DOM w Poznaniu, która należy do grupy kapitałowej PKP Polskie Linie Kolejowe. Zgodnie z SWZ, Alustra ma mieć 80 dni od dnia podpisania umowy na przywrócenie ruchu, natomiast 174 dni na zakończenie wszystkich robót, czyli najprawdopodobniej zostanie naruszony termin, który został ustalony podczas podpisywania marcowego aneksu.

Warto również wskazać, że kilkumiesięczny przestój w pracach spowodował rozkradzenie nieużytkowanej linii kolejowej. Skradziono 23 kilometry sieci trakcyjnej.

PKP Intercity szuka przewoźnika do ZKA

POLREGIO poinformowało, że ZKA będzie nadal kursować do 12 grudnia 2022 roku na odcinku Zielona Góra – Zbąszynek. Natomiast PKP Intercity ogłosiło dzisiaj przetarg, w ramach którego chce wyłonić przewoźnika, który zajmie się realizacją przewozów ZKA na wciąż zamkniętym odcinku LK nr 358. Zastępcza komunikacja autobusowa będzie dotyczyć odcinka Zielona Góra – Zbąszynek, a same przewozy mają być realizowane do 10 grudnia (11 grudnia wchodzi w życie RRJ 2022/23) . Mowa tu o pociągach IC: Zielonogórzanin, Lubuszanin, Bachus, Ukiel, Dionizos, Stoczniowiec.

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności

0
Would love your thoughts, please comment.x