W ostatnich dniach MPK Poznań rozstrzygnęło przetarg na wykonanie napraw głównych wagonów Siemens Combino. Rozpoczęły się także testy zmodernizowanych Tatr, które do Polski zostały sprowadzone z Czech.
Naprawy główne Siemensów Combino
Poznański przewoźnik wybrał firmę Saatz jako zwycięzcę przetargu na wykonania napraw głównych wagonów Siemens Combino. Ta sama firma realizuje obecnie modernizacje wrocławskich wagonów Skoda 16T, z których pierwsza jest już gotowa i została przekazana tamtejszemu MPK. W przeszłości zajmowała się ona również serwisowaniem gdańskich Swingów.
Wracając do Combino warto przypomnieć, że w przetargu firma Saatz zaproponowała kwotę 53.424.558 zł brutto. Ofertę złożyło także konsorcjum Falkone i Public Transport Service, którego oferta była wyższa i wynosiła 54.113.850,00 zł brutto. Obaj oferenci zaproponowali 36 miesięcy gwarancji.
Do modernizacji ma zostać skierowanych 14 wagonów Combino, prace potrwają 24 miesiące. Naprawy główne mają zapewnić dalszą ich eksploatację przez okres minimum kolejnych 8-10 lat lub minimum 640 tys. km przebiegu, do następnej naprawy głównej.
Tramwaje Siemens Combino zostały dostarczone do Poznania w latach 2002-2003. To pięcioczłonowe wagony o długość 29,4 m. Mają 57 miejsc siedzących dla pasażerów (+ 3 rozkładane), falowniki i 4 asynchroniczne silniki prądu przemiennego, każdy o mocy 100 kW. Są wagonami w 100% niskopodłogowymi.
Dwie czeskie Tatry gotowe
MPK Poznań rozpoczęło także testy zmodernizowanej Tatry, która do Polski została sprowadzona z Brna. Łącznie flotę taborową przewoźnika wzmocnią dwa takie wagony, o numerach 399 i 400. Jak podaje MPK w ostatnim czasie wagony przeszły gruntowny remont w firmie Modertrans. Objął on m.in. wymianę elektryki, układu napędowego oraz lifting wnętrza i montaż systemów informacji pasażerskiej. Po zakończeniu odbiorów wyremontowanych Tatr RT6-MF06AC po Poznaniu kursować będzie w sumie 16 niskopodłogowych tramwajów z czeskim rodowodem. Koszt modernizacji dwóch Tatr to 6.814.200,00 zł brutto. Wykonawca prac został wybrany w przetargu.
Tramwaje po wykonanej naprawie i modernizacji posiadają rozwiązania techniczne identyczne lub równoważne zastosowane w tramwaju referencyjnym nr 403. Tatry typu RT6N1 po wykonaniu naprawy głównej z modernizacją są tramwajami jednokierunkowymi, wyposażonymi w stanowisko do jazdy manewrowej do tyłu, przystosowanymi do eksploatacji w zakresie temperatur od –25 stopnia C do +40 stopnia C, przy wilgotności względnej powietrza do 95% (przy uwzględnieniu możliwości kondensacji pary wodnej). Co więcej zostały przystosowane do eksploatacji w warunkach infrastruktury torowo-sieciowej MPK Poznań.