PKP Polskie Linie Kolejowe realizują kolejny etap modernizacji sieci kolejowej na Dolnym Śląsku. Prace odbywają się na dwóch XIX-wiecznych mostach nad Bobrem, a niebawem ruszy przebudowa wiaduktów w Wałbrzychu. Celem tych inwestycji jest utrzymanie dobrego czasu podróży z Wrocławia w Karkonosze.
Wykonawca zakończył prace przygotowawcze na dwóch ponad 130-letnich mostach w pętli rzeki Bóbr w Kotlinie Marciszowskiej, czyli między Sędzisławem a Marciszowem. Zdemontowana jest kolejowa infrastruktura, ekipy budowane uniosły konstrukcje mostów, żeby wymienić łożyska i wzmocnić obiekty. Prace obejmą również kamienne przyczółki i filary. Dzięki nowym torom PLK usuną ograniczenia prędkości i pociągi pasażerskie pojadą tędy nawet 120 km/h.
Ponadto ekipy budowlane wymieniają sieć trakcyjną na 11-kilometrowym odcinku linii kolejowej Jelenia Góra – Wałbrzych: między Sędzisławem a Marciszowem oraz między Wałbrzychem Miasto a Wałbrzychem Fabrycznym. Pociąg sieciowy zwinął już linię zasilającą, a palownica gąsienicowa wbiła fundamenty, na których oprze się nowa sieć trakcyjna.
Ważnym elementem inwestycji PLK są prace przy czterech wiaduktach w Wałbrzychu. Pierwszy stoi na ul. Gdyńskiej, a pozostałe na ulicach: Moniuszki, 1 Maja i przy stacji Wałbrzych Fabryczny. Najstarszym objętym pracami wiaduktem jest kamienny kolos na ul. Stanisława Moniuszki. Przeprawa powstała 165 lat temu (1860 r.). Wiadukt będzie wyremontowany zgodnie z wymaganiami konserwatora zabytków. To samo dotyczy wiaduktu w ciągu ul. Gdyńskiej.
Wiadukty zapewniają sprawną komunikację drogową w mieście, więc z myślą o mieszkańcach, nawet podczas prac PLK zachowają ruch pieszy i drogowy.
Projekt „Prace na linii kolejowej nr 274 na odcinku Wrocław Świebodzki – Jelenia Góra – prace na szlaku Marciszów – Sędzisław, Wałbrzych Miasto – Wałbrzych Fabryczny oraz na obiektach inżynieryjnych” realizuje firma PORR. Wartość projektu ze środków z KPO wynosi ok. 125 mln zł. Prace zakończą się w 2026 roku.
Linia Wrocław – Jelenia Góra
Na ważnej nie tylko dla Dolnego Śląska trasie Wrocław – Jelenia Góra kursuje kilkadziesiąt pociągów dziennie. Linia kolejowa gwarantuje obecnie krótki czas przejazdu – najszybciej z Wrocławia do Jeleniej Góry dojedziemy w 1 h 45 min. Przebudowane we wcześniejszych latach stacje i przystanki zapewniają wygodny dostęp do pociągów i atrakcyjnych kolejowych podróży.