Przewozy pasażerskie Tabor Wiadomości
Partnerzy działu

Miał być nowy pociąg TLK z Warszawy do Zielonej Góry, ale nie ma lokomotyw

Miał być nowy pociąg TLK z Warszawy do Zielonej Góry, ale nie ma lokomotyw Fot. Ilostan Pojazdów Trakcyjnych / Kolejman75

Mieszkańcy Leszna od lat oczekują bezpośredniego połączenia do Warszawy. Taki pociąg miał nawet zostać uruchomiony na RJ 2020/2021, ale do tego nie doszło, bo jak tłumaczy Ministerstwo Infrastruktury – zabrakło lokomotyw spalinowych.

Od lat mieszkańcy Leszna oczekują na bezpośrednie połączenie PKP Intercity do Warszawy. Jak poinformował Wiceminister Andrzej Bittel, planowano uruchomienie nowego pociągu TLK w rozkładzie jazdy 2020/21, który miałby kursować w relacji Warszawa Wschodnia – Zielona Góra przez Łódź, Ostrów Wielkopolski, Krotoszyn, Leszno, Wschowę. Natomiast trasa relacji miałaby przebiegać przez odcinki niezelektryfikowane, co wymagałoby zatrudnienia lokomotywy spalinowej. Ale jak się okazało w parku taborowym PKP Intercity zabrakło takich lokomotyw.

Pociągi uruchamiane przez PKP Intercity SA w przeszłości, które zapewniały bezpośrednie połączenia Leszna z Warszawą, kursowały w relacji Warszawa – Wrocław przez Poznań, Leszno w trybie tymczasowym, gdyż była to trasa objazdowa tychże pociągów. Objazd ten wynikał z prowadzenia prac modernizacyjnych infrastruktury kolejowej. Po zakończeniu tych inwestycji pociągi relacji Warszawa – Wrocław wróciły na swoje podstawowe trasy i zgodnie z przeznaczeniem zapewniają możliwie najszybsze połączenia pomiędzy tymi miastami – poinformował Wiceminister Andrzej Bittel. – Aktualnie najszybszym połączeniem stacji Leszno z Warszawą jest połączenie z dogodną przesiadką na stacji Poznań Gł. i łącznym czasem podróży około 4 – 4,5 godziny – dodał.

Według deklaracji Ministerstwa Infrastruktury, pociąg TLK z Warszawy do Zielonej Góry przez m.in. Leszno może być w przyszłości uruchomiony, natomiast na dzień dzisiejszy będzie “przedmiotem analiz”.

Zakończenie prac modernizacyjnych dotyczących linii kolejowych nr 3 i 271 jak i poprawa sytuacji taborowej będą przyczynami przeprowadzenia takich analiz dotyczących kolejnych edycji rozkładu jazdy – poinformował Wiceminister Bittel.

Faktem jest, że flota PKP Intercity w tabor spalinowy jest bardzo uboga, przede wszystkim składa się z lokomotywy manewrowych SM42/SU42, ale również Gamy od Pesy. PKP Intercity tę lukę stara się uzupełnić dzierżawiąc lokomotywy serii 754 od Kolei Czeskich. Na początku 2021 roku PKP Intercity podpisało umowę PSC z Ministerstwem Infrastruktury wartą 21 miliardów złotych. Z tej kwoty, 19 miliardów ma zostać przeznaczonych na zakup taboru kolejowego – w tym 16 lokomotyw hybrydowych spalinowo-elektrycznych – więcej informacji.

Warto też wskazać, że PKP Intercity deklaruje zainteresowanie pojazdami wodorowymi i jak zaznacza – bada rynek, który coraz to prężniej rozwija tę technologię z wykorzystaniem w branży kolejowej.



Kongres590