Od 1 stycznia 2025 roku na Słowacji zacznie obowiązywać nowa ustawa o kolei, która pozwoli na prowadzenie pojazdów szynowych osobom już od 19. roku życia. Tym samym Słowacja stanie się pierwszym krajem w Unii Europejskiej, gdzie minimalny wiek maszynisty jest niższy niż 20 lat.
Zmiana przepisów ma być odpowiedzią na rosnący deficyt maszynistów na słowackich torach. Za wprowadzeniem nowych regulacji stoi Ivan Bednárik, były szef Czeskich Kolei, który podczas konferencji w Brnie sugerował, że podobne rozwiązanie powinno zostać wprowadzone również w Czechach. Jak podkreślał, ustawa ma zapobiec odpływowi młodych absolwentów szkół średnich do innych zawodów.
Młodzi maszyniści na Słowacji będą mieli pewne ograniczenia – do momentu ukończenia 20 lat mogą prowadzić jedynie pojazdy na trasach o maksymalnej prędkości 65 km/h. Największy słowacki przewoźnik, Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), planuje wykorzystać ich głównie na liniach regionalnych oraz podczas manewrowania na stacjach.
Nowe regulacje to także szansa na rozwój kariery z dostępem do nowoczesnych technologii. Przewoźnik wspomina o możliwości pracy na takich pojazdach jak KISS, Panter czy Siemens Vectron. Aby zachęcić młodzież do zawodu, ZSSK wprowadziła akademię maszynistów przy szkole średniej w Martine-Priekope, oferując stypendia w wysokości od 400 do 1000 euro oraz wsparcie w zakresie zakwaterowania i wyżywienia.
Średnie wynagrodzenie maszynisty w ZSSK wynosi obecnie około 2300 euro, a do pełnego uzupełnienia kadry firma potrzebuje jeszcze 164 osób.