Większość Urzędów Marszałkowskich otrzymała od spółki CPK raporty z warsztatów prowadzonych w ramach projektu Zintegrowanej Sieci Kolejowej. Teraz eksperci opracują plan budowy nowych linii kolejowych w Polsce, ale poza trasą „Y”, czyli linią kolei dużych prędkości Warszawa – Centralny Port Komunikacyjny – Łódź – Poznań/Wrocław.
Warsztaty na temat ZSK odbyły się w każdym województwie z udziałem nie tylko kolejarze i ekspertów od transportu szynowego. W dyskusji brali udział także naukowcy, przedstawiciele Instytutu Rozwoju Miast i Regionów, samorządów oraz organizacji społecznych. Podczas spotkań padały różne propozycje w zakresie kształtu sieci kolejowej w danym regionie. W powiązaniu z krajową siecią kolejową. I teraz marszałkowie otrzymali dokumenty, w których są te projekty.
Jednocześnie, jak informuje CPK, ruszyły prace analityczne, których efektem będzie wkład merytoryczny do planowanego rozporządzenia w sprawie docelowej sieci kolejowej w Polsce. Trwają też przygotowania do powołania Rady Naukowej ZSK, która będzie opiniowała prace ekspertów. Celem inicjatywy jest określenie we współpracy z władzami regionów kierunków rozwoju inwestycji kolejowych po 2035 r. Czyli w momencie, gdy powstanie w całości trasa Kolei Dużych Prędkości.
Program CPK wraz z budową linii KDP jest transportowym priorytetem rządu i musi być realizowany we współpracy z przedstawicielami regionów Polski. Naszym celem jest budowa zgody społecznej wokół realizowanych inwestycji – mówi Maciej Lasek, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK.
Efekty pracy ekspertów
W panelach eksperckich wzięło udział łącznie 608 ekspertów. Pracowali oni nad 34 wersjami kolejowych map oraz przygotowali 784 tabel i rysunków. Po zakończeniu etapu cyklu warsztatów ZSK ruszyła analiza zidentyfikowanych problemów i opracowywanie propozycji rozwiązań, czyli pomysłów na nowe linie kolejowe w Polsce. Podczas prac planistycznych i analiz sieciowych kolejowi eksperci korzystają z zaawansowanych narzędzi analitycznych m.in. Pasażerskiego Modelu Transportowego (PMT) i Towarowego Modelu Transportowego (TMT) rozwijanych w CPK. A także z hierarchizacji polskich miast opracowanej w IRMiR. Zakończenie analizy w ramach projektu ZSK planowane jest w I kwartale 2026 r.
Głównym źródłem była wiedza i pomysły, którymi podzielili się z nami samorządowcy, organizatorzy transportu, przewoźnicy, ludzie nauki oraz eksperci od transportu, rozwoju regionalnego i planowania przestrzennego. Konsultowaliśmy się m.in. z ośrodkami badawczymi i uczelniami technicznymi. Zamierzamy zaplanować i wybudować połączenia międzyregionalne z uwzględnieniem istniejącej i modernizowanej infrastruktury PKP PLK oraz potrzeb w terenie. Dzięki panelom ZSK zyskaliśmy bezcenną wiedzę o lokalnych uwarunkowaniach – podkreśla Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.
Jak wyjaśnia, obecnie są do rozwiązania trzy główne wyzwania w obszarze transportu kolejowego:
- sprostanie potrzebom rosnącego popytu na transport aglomeracyjny i regionalny,
- stagnacja w transporcie kolejowym cargo
- oraz rozwój sieci Kolei Dużych Prędkości.
Pragnę z całą mocą podkreślić, że po zakończeniu budowy linii„Y”, CMK-Północ i Katowice-Ostrawa zakładane są dalsze inwestycje w nowe odcinki kolejowe. Celem projektu ZSK jest ułożenie takiego ich planu, który będzie maksymalizował korzyści dla pasażerów i dla biznesu – dodaje Piotr Rachwalski.
Prace ekspertów CPK, PKP PLK oraz IRMiR, które zmierzają do wypracowania optymalnego wariantu ZSK, będą wspomagane przez Radę Naukową ZSK. Zasiądą w niej około 20 przedstawicieli m.in. Polskiej Akademii Nauk i wyższych uczelni technicznych.