Strona główna » Wiadomości » Linie 201 i 202: postępy w modernizacji

Linie 201 i 202: postępy w modernizacji

Krzysztof Losz
Fot. PKP PLK S.A.

Na Pomorzu trwa modernizacja linii kolejowej nr 201 z Gdyni do Maksymilianowa. Zaawansowanie inwestycji jest spore, ale i tak musimy się jeszcze uzbroić w cierpliwość, gdyż prace potrwają przynajmniej do 2032 roku. Łatwiejsze zadanie mają kolejarze na linii nr 202 z Gdyni do Słupska.

 

O losy obu inwestycji pytał Ministerstwo Infrastruktury poseł Marcin Horała (PiS). Posła interesowało to, które części tras już wykonano i jaki jest dalszy harmonogram działań. Z odpowiedzi na interpelację ze strony wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka wynika, że kolejarzom sporo już udało się zrobić, a kolejarze wykonują kolejne kroki, aby zmodernizować obie linie.

Na 201 jeszcze siedem lat

Wiceminister Malepszak wyjaśnił, że w przypadku linii nr 201 PKP Polskie Linie Kolejowe koncentrowały się dotąd na robotach przygotowawczych do zasadniczych prac na linii kolejowej nr 201. Chodzi o przygotowanie objazdu dla pociągów, gdy ruszą największe prace na szlaku Gdynia – Maksymilianowo.

I do tej pory wykonawcy zrealizowali prace na odcinku D, czyli na linii kolejowej nr 229 z Glincza do Kartuz. Drugie zadanie to przygotowanie linii kolejowych nr 234 na odcinku Kokoszki – Stara Piła oraz nr 229 na odcinku Stara Piła – Glincz.

Piotr Malepszak przedstawił ponadto harmonogram planowanych przez PKP PLK prac na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna – Gdynia. Odcinek A, czyli roboty budowlane na odcinkach linii kolejowych nr 201 (Kościerzyna – Somonino) oraz nr 214 (Somonino – Kościerzyna) kolejarze zakończą w drugim kwartale 2028 roku. W tym samym mniej więcej momencie wykonawca zakończy modernizację odcinka B linii nr 201, czyli szlak Somonino – Gdańsk Osowa.

Ale najdłużej potrwa przebudowa odcinka C, czyli około 16-kilometrowego fragmentu tej trasy kolejowej z Gdańska Osowa do Gdyni Głównej. Planowany termin realizacji kontraktu to bowiem okres od II kwartału 2026 roku do I kwartału 2032 roku. Tym samym rok 2032 niejako wyznacza koniec modernizacji linii nr 201 i wtedy Trójmiasto zyska nowe możliwości przewozu ludzi i towarów w kierunku Kujaw, Śląska i Wielkopolski.

Od Kościerzyny do Maksymilianowa

Piotr Malepszak poinformował ponadto, że prace budowlane na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna potrwają do IV kwartału 2029 roku. One też są podzielone na odcinki. Przebudowa czeka stację Maksymilianowo, gdzie prace ruszają w III kwartale tego roku i potrwają nie dłużej jak do końca marca 2029 roku. Na odcinek 2, czyli od Maksymilianowa do Wierzchucina, ekipy budowlane wejdą w II kwartale 2026 roku, a swoje prace wykonają do grudnia 2029 roku.

W takim samym terminie potrwa modernizacja odcinka 3, czyli trasy Wierzchucin – Lipowa Tucholska. Natomiast ostatni fragment, czyli szlak Lipowa Tucholska – Kościerzyna jest planowany do modernizacji w okresie III kwartał 2026 r. – IV kwartał 2029 r.

Wiceminister Malepszak doprecyzował, że w tym roku PKP PLK przeprowadzą postępowania na prace na wspomnianych odcinkach linii nr 201. Przetargi maja być rozstrzygnięte w III i IV kwartale.

Linia nr 202 za cztery lata

Natomiast z odpowiedzi na interpelację posła Marcina Horały w sprawie modernizacji linii nr 202 wynika, że tutaj prace potrwają jeszcze do 2029 roku.

Wiceminister Piotr Malepszak przypomniał, że od listopada 2023 roku trwa przebudowa odcinka Lębork – Słupsk.

Obecnie wykonywane są prace związane z budową drugiego toru. Przebudowane zostały strategiczne obiekty inżynieryjne, w tym m.in. zabytkowy most nad rzeką Łupawa. Na stacjach Potęgowo i Damnica przebudowane zostały nastawnie, z których sterowany jest ruch pociągów za pomocą nowoczesnego komputerowego systemu sterowania ruchem kolejowym – stwierdził Piotr Malepszak.

W miejscowościach Leśnice, Potęgowo i Damnica powstały już nowe perony, a w dalszej kolejności powstanie drugi tor i kolejne nowe perony. Ten fragment linii nr 202 powstanie nie później niż w ostatnim kwartale 2026 roku.

Poza tym, trwają prace modernizacyjne na samej stacji Słupsk, w tym przy kompleksowej przebudowie układu torowego. Ponadto ruszyła przebudowa trzech wiaduktów kolejowych i budowa bypassu, czyli tymczasowego mostu kolejowego na rzece Słupia. W Słupsku wykonawca zbuduje ponadto nową nastawnię Lokalnego Centrum Sterowania, która przejmie obsługę ruchu kolejowego od Lęborka do Słupska. Zakończenie wszystkich prac PKP PLK planują w ostatnim kwartale 2026 roku.

Mamy przetarg

Trwa też przetarg na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork. Wykonawca w ramach tego zadania zbuduje m.in. tunel pod ulicą Pucką w Gdyni. Poza tym, PLK otrzyma projekt dwóch wariantów przebudowy w Luzinie skrzyżowania linii kolejowej nr 202 z ul. Ofiar Stuthoffu i ul. Wilczki. Jeden zakłada modernizację istniejącego przejazdu kolejowo-drogowego, natomiast drugi przewiduje budowę skrzyżowania bezkolizyjnego. O tym, który wariant pójdzie do realizacji zdecydują nie tylko sprawy finansowe, ale także analizy techniczne i środowiskowe. PLK chcą, aby wykonawca wykonał wszystkie prace do czwartego kwartału 2029 roku.

Podobne artykuły