Minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk zadeklarował, że do 2026 roku zostanie wybudowana nowa linia kolejowa z Krakowa do Zakopanego i Nowego Sącza.
Chodzi o wybudowanie nowej linii na odcinku Podłęże – Szczyrzyc (zwana linią Podłęże – Piekiełko) wraz z modernizacją istniejącej linii Chabówka-Nowy Sącz. Całość ma kosztować 6 mld zł. PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły na razie przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy nowej linii łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Warte ponad 200 milionów złotych zadanie to największy pod względem zakresu przetarg na dokumentację projektową w historii PLK.
– Zgodnie z zapowiedziami rządu budowa linii kolejowej Podłęże – Piekiełko wkracza w fazę realizacji. PKP PLK ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej koniecznej do budowy linii, dzięki której podróż z Krakowa na południe będzie łatwiejsza i znacząco się skróci – podkreślił w Mszanie Dolnej minister Andrzej Adamczyk.
Linia o ogromnym znaczeniu
I wyjaśnił, że inwestycja jest podzielona na trzy etapy. Pierwszy – to opracowanie projektu i wykup niezbędnych gruntów pod nowe tory. Będzie on realizowany w latach 2017-2021. Drugi etap (2020-2023) to modernizacja linii 104 między Chabówką a Nowym Sączem, a trzeci (2020-26) – budowa nowej trasy kolejowej.
– To nie jest inwestycja o charakterze lokalnym, to jest przedsięwzięcie o charakterze ogólnopolskim, a nawet międzynarodowym. Celem tego przedsięwzięcia jest, aby podróż z Gdańska do Zakopanego wynosiła około sześciu godzin. Z Warszawy do Zakopanego około 3,5 godziny, a z Krakowa do Zakopanego godzinę i 40 minut – wyjaśnił Andrzej Adamczyk. I przypomniał, że teraz pociągi z Krakowa do Zakopanego oraz do Nowego Sącza jadą trzy godziny.
Minister wytknął też poprzednikom, że zaniedbali projekt Podłęże – Pikiełko, ze szkodą dla interesów kraju. – Jestem głęboko przekonany, że gdyby Platforma Obywatelska i PSL byli pełni determinacji i zechcieli wpierw zrobić, a później o tym mówić, to dzisiaj wszystkie prace związane z tą inwestycją byłyby już na ukończeniu. My dzisiaj mówimy jasno i wyraźnie: mamy konkretny harmonogram, wiemy co mamy zrobić i rozpoczynamy działania – stwierdził minister Adamczyk.
Największe wyzwanie
Można powiedzieć, że planowana inwestycja to nie tylko ogromny wysiłek finansowy, ale przede wszystkim ogromne wyzwanie inżynierskie. Ministerstwo infrastruktury i budownictwa informuje, że nowa trasa będzie bowiem wiązała się z budowy i przebudową ponad 60 mostów, 16 wiaduktów i prawie 240 przepustów. Wybudowana zostanie poza tym ponad kilometrowa estakada nad rzeką Łososina i drogą wojewódzką nr 965 w Limanowej oraz dwa tunele o łącznej długości prawie sześciu kilometrów.
Planowana jest poza tym modernizacja stacji: Rabka Zaryte, Mszana Dolna, Tymbark, Limanowa, Marcinkowice, oraz dziewięciu przystanków osobowych: Rabka Zdrój, Raba Niżna, Mszana Dolna Marki, Kasina Wielka, Skrzydlna, Dobra k/Limanowej, Nowy Sącz Chełmiec, Nowy Sącz Miasto.
Ta inwestycja jest też pomyślana jako wsparcie kolejowych przewozów towarowych. Otworzy bowiem lepsze możliwości dla rozwijania przewozów między południem a północą Europy na osi Bałtyk – Bałkany – Morze Czarne i odciąży mocno eksploatowane linie towarowe Górnego Śląska. Nie można też pominąć i tego, że nowa linia wypełni lukę w sieci komplementarnej TEN-T (Transeuropejskiej Sieci Transportowej).