PKP S.A. wszczęły procedurę likwidacyjną dla linii kolejowej nr 363 na odcinku Rokietnica – Międzychód – zaalarmował prowadzący program Pociąg do Wielkopolski. Skierowaliśmy się do PKP S.A. z prośbą o stanowisko w sprawie.
Ruch pociągów pasażerskich na odcinku Rokietnica – Międzychód linii kolejowej nr 363 został wstrzymany w 1999 roku. Trzy lata później w 2002 roku po odcinku pojechały ostatnie pociągi towarowe.
Otrzymaliśmy pismo od pana wojewody, który poinformował nas o wszczęciu procedury administracyjnej, mającej na celu przeprowadzenie fizycznej rozbiórki linii kolejowej nr 363 na odcinku Rokietnica – Międzychód – poinformował Starosta Międzychodzki Rafał Litke, za pośrednictwem „Pociąg do Wielkopolski”.
Warto przypomnieć, że linia miała być już zlikwidowana w 2015 roku, jednak wycofano się z tej decyzji. Infrastruktura torowa na szlaku znajduje się w opłakanym stanie. Dodatkowo, sytuacji nie ułatwiają samorządy, bo np. Pniewy wywłaszczyły od PKP S.A. działki, którędy prowadziła linia kolejowa, zamiast torów powstał m.in. zbiornik wodny.
Po kolejnych 7 latach bez żadnej zmiany, PKP S.A. pod koniec 2022 roku zdecydowały się rozpocząć procedurę likwidacyjną linii kolejowej.
Z uwagi na liczne kradzieże, akty dewastacji oraz stan techniczny torowiska na dawnej linii kolejowej 363, złożyliśmy wniosek do wojewody o rozbiórkę pozostałości infrastruktury kolejowej na tej linii – potwierdziła nam Agnieszka Jurewicz, z Biura Prasowego PKP S.A.
Ale jak podkreśla na obecnym etapie „to tylko i wyłącznie rozpoczęcie procedury administracyjnej”.
Należy dodać, że ewentualna rozbiórka torowiska linii kolejowej (w postaci szyn, akcesoriów i podkładów) nie oznacza sprzedaży działek, po których przebiega linia 363, a które są własnością PKP S.A. – dodaje A. Jurewicz.
PKP S.A. wskazują także na bardzo zły stan infrastruktury na LK nr 363, który nie pozwala na realizację przewozów na szlaku bez wcześniejszej inwestycji.
Dodatkowo na wniosek PKP S.A. zarządca infrastruktury kolejowej zobowiązał się zachować możliwość przywrócenia połączenia linii kolejowej 363 z linią kolejową nr 351, która jest obecnie w trakcie modernizacji, co stwarza możliwość jej odbudowy w przyszłości.
A więc linia ma zostać zlikwidowana, a w dalekiej przyszłości może być ewentualnie odbudowana. Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego miał nawet rozważać zgłoszenie rewitalizację linii nr 363 w ramach programu Kolej Plus, ale pomysł został utopiony przez przeprowadzone inwestycje samorządów w przebiegu linii. I to prawie dosłownie utopiona, bo w miejscowości Pniewy tor urywa się dosłownie nad zbiornikiem wodnym.
Ostatni raz linia kolejowa została zlikwidowana w 2017 roku, natomiast likwidacja została przeprowadzona na wniosek powiatu nowosolskiego. Chodziło o LK nr 371 na odcinku Wolsztyn – Żagań.
Czytaj więcej: W 30 lat zlikwidowano 3 733 km szlaków kolejowych. Od 2015 roku przywrócono do użytku 196 km

