NaKolei.pl WiadomościTabor Kujawsko-Pomorskie chce wymienić wszystkie pociągi spalinowe! Na wodorowe jednostki: „Współpracujemy z Pesą”

Kujawsko-Pomorskie chce wymienić wszystkie pociągi spalinowe! Na wodorowe jednostki: „Współpracujemy z Pesą”

Redakcja
Fot. Pesa Bydgoszcz

Zakupione przez samorząd województwa w bydgoskiej Pesie nowe elektryczne zespoły trakcyjne, z klimatyzacją i 150 miejscami siedzącymi od dziś (25 listopada) zostały dzisiaj oficjalnie przekazane. Podczas uroczystości na Dworcu Toruń Główny Marszałek Piotr Całbecki zapowiedział wymianę pociągów spalinowych na zasilane energią wodorową.

Konsekwentnie unowocześniamy tabor kolejowy, obecny zakup to etap na drodze do tego, żeby wszystkie pociągi na torach w naszym regionie utrzymane były w takim standardzie, jak te, które właśnie zakupiliśmy, zarówno na trasach zelektryfikowanych, jak i niezelektryfikowanych. A jeśli o tych ostatnich mowa: w najbliższym czasie rozpoczniemy przygotowania do wymiany wszystkich pociągów spalinowych na składy zasilane energią wodorową. Będzie to prawdziwa rewolucja. Cieszę się, że współpracujemy w tym zakresie z Pesą, która jest polskim liderem w dziedzinie tej technologii. Wiele wskazuje na to, że będziemy pierwszym województwem, które wprowadzi skład zasilany wodorem do obsługi regularnych połączeń – mówił dziś na dworcu Toruniu marszałek Piotr Całbecki.

Pesa, poprzez dostawy taboru, od lat uczestniczy w rozwoju kolei na Kujawach i Pomorzu. Dzięki długofalowej strategii samorządu województwa realizowane są inwestycje w infrastrukturę i nowy tabor, a mieszkańcy naszego regionu podróżują nowoczesnymi pociągami. Spółka dynamicznie się rozwija, stawia  na innowacyjne, przyjazne środowisku pojazdy, zmienia się, by spełniać oczekiwania naszych klientów i pasażerów. Zapewniam pana marszałka, że województwo kujawsko-pomorskie może na nas liczyć – powiedział podczas uroczystości przekazania nowych pojazdów Elf 2 prezes Pesy Krzysztof Zdziarski.

Pojazdy te należą do najnowszej generacji elektrycznych zespołów trakcyjnych zaprojektowanej przez PESA Bydgoszcz SA. Te czteroczłonowe, przeznaczone do ruchu aglomeracyjnego i regionalnego, poruszające się z prędkością do 160 km/h,  mogą jednocześnie przewieźć 439 pasażerów, w tym 151 na miejscach siedzących.

Wysoki komfort i bezpieczeństwo pasażerów zapewnią m.in. klimatyzacja, WiFi, gniazda do ładowania urządzeń mobilnych, miejsca do przewozu rowerów, 2 miejsca dla wózków osób z niepełnosprawnością, toaleta dostosowana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, a także defibrylatory.

Obsługa pojazdów będzie miała do dyspozycji wydzieloną, dedykowaną przestrzeń z siedzącym miejscem pracy i dostępem do systemów monitoringu oraz nowoczesnych systemów sterowania oświetleniem i klimatyzacją.

Elfy2 dla kujawsko – pomorskiego  to komfortowe, bezpieczne i przyjazne środowisku elektryczne zespoły trakcyjne przeznaczone do ruchu aglomeracyjnego i regionalnego. Ich wnętrze przystosowaliśmy do konkretnych oczekiwań klienta i jestem przekonany, że zarówno pasażerowie, jak i obsługa pojazdów będą z nich zadowoleni – dodał Czesław Zych, Szef Sprzedaży Rynku Kolejowego Pesa.

Zakup został sfinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego perspektywy 2014-2020. Umowa z Pesą, która wygrała przetarg zakupowy, została podpisana w październiku.

W przejeździe inauguracyjnym uczestniczyli też dyrektor bydgoskiego zakładu Polregio Anna Cukrowska oraz uczniowie Technikum Kolejowego w Bydgoszczy. Za zasługi dla kolei regionalnej marszałek Piotr Całbecki otrzymał statuetkę Ambasadora Polregio.

PESA jest największym producentem taboru kolejowego w Polsce. Zatrudnia blisko 4 tys. pracowników w swoich zakładach w Bydgoszczy i Mińsku Mazowieckim, a współpracuje z ponad 1500 firmami zatrudniającymi łącznie kilkadziesiąt tysięcy osób. Pociągi i tramwaje PESA kursują we wszystkich regionach Polski i większości dużych miast oraz w kilkunastu krajach Europy. Z tramwajów PESA korzystają m.in. mieszkańcy Warszawy, Wrocławia, Krakowa, Bydgoszczy, Torunia, Kijowa Sofii czy rumuńskich Jassów. Wyprodukowane w bydgoskich zakładach pociągi wożą pasażerów Deutsche Bahn, Trenitalia, Ceskich Drah czy PKP Intercity.

Firma konsekwentnie realizuje nową strategię Pesa2026+, która opiera się na czterech filarach – ekspansji rynkowej, nowej platformie pojazdów Regio160, inwestycjach w nowe technologie produkcji i ‘Zielonej Pesa”.

W tej chwili Pesa produkuje pojazdy pasażerskie dla czeskich przewoźników RegioJet, Kolei Czeskich i Kolei Dolnośląskich oraz tramwaje dla Krajowej w Rumunii, Tallina, Wrocławia i Bydgoszczy. Ostatnio wygrała przetargi na dostawy elektrycznych zespołów trakcyjnych dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i Kolei Wielkopolskich.

Na torze doświadczalnym w Żmigrodzie trwają ostatnie testy pierwszego polskiego wodorowego pojazdu szynowego, czyli lokomotywy manewrowej SM42-6Dn.

Produkcja pojazdów bezemisyjnych, w tym napędzanych wodorem lokomotyw i pociągów pasażerskich, jest kluczowym elementem strategii „Zielona Pesa”, która zakłada maksymalne zmniejszenie śladu węglowego zarówno w produkcji, jak i eksploatacji pojazdów szynowych.

Pesa to jedna z największych firm w województwie kujawsko – pomorskim. W bydgoskich zakładach spółki pracuje prawie 3 tysiące osób. Wśród dostawców i kooperantów Pesa jest prawie 500 firm z regionu, których obroty z Pesa rocznie przekraczają 300 mln zł.

Pesa współpracuje uczelniani wyższymi i szkołami średnimi z regionu. Realizuje wspólne projekty badawcze, organizuje staże dla studentów i uczniów. Spółka jest również sponsorem drużyny bydgoskich siatkarzy,  zawodów szachowych, angażuje się także ż w regionalne inicjatywy popularyzujące wiedzę techniczną czy np. design. Ostatnio była partnerem Bydgoskich Dni Projektowych organizowanych przez Młyny Rothera.

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności