Zakończył się już IX Europejski Kongres Gospodarczy w Katowicach. Jednym z gości poruszających temat inwestycji kolejowych i produkcji taboru był Krzysztof Celiński, dyrektor branży Mobility Siemens Sp. z o.o.
Podczas Kongresu Krzysztof Celiński, dyrektor branży Mobility Siemens Sp. z o.o. wziął udział w dwóch panelach dyskusyjnych. Pierwszy dotyczył inwestycji kolejowych na najbliższe lata, jak również ich przewidywany bieg po wykorzystaniu obecnie przysługujących środków UE. Drugi panel zgromadził ważnych w branży producentów taboru w Polsce i w Europie.
W pierwszym panelu obok Krzysztofa Celińskiego zasiedli m.in. Krzysztof Mamiński (prezes PKP S.A.), Ireneusz Merchel (prezes PKP PLK S.A.) oraz Wojciech Orzech (PKP Energetyka).
Pierwsza dyskusja skupiła się na stworzeniu wizji inwestycji infrastrukturalnych w Polsce po obecnej jak i na nową perspektywę finansową. Oceniono stan obecnie prowadzonych prac. Krzysztof Celiński podkreślił, że w czasach wysoko rozwiniętych technologii, zaznaczając bardziej skomplikowany zakres infrastruktury kolejowej niż drogowej, należy pamiętać, że nie tylko tor, ale i całe zaplecze technologiczne ma tutaj znaczenie kluczowe. Mowa głównie o telekomunikacji, informatyce, które odgrywają kluczową rolę w dzisiejszych, zelektryfikowanych i unowocześnionych procesach tworzenia.
Rozmowom o taborze towarzyszył również Zbigniew Konieczek (prezes Newag S.A.), Piotr Rachwalski (prezes Kolei Dolnośląskich) czy Andrzej Żurkowski (Instytut Kolejnictwa). Ważne jest obecnie podkreślenie znaczenia polskich produktów na skalę europejską i światową. Towary polskich producentów, nowoczesne pociągi, trafiają na rynek zagraniczny i mają coraz większy potencjał rozwojowy. W dobie dominacji produkcji chińskiej warto ubiegać się o eksport na większą skalę, tym bardziej, że polskie produkty przyjmują się w innych krajach bardzo dobrze. Mowa zarówno o pociągach jak i autobusach czy tramwajach. Warty podkreślenia jest przemyślany projekt pojazdu, tak by spełniał jak najwięcej wymogów i stawał się konkurencyjny, a przede wszystkim przyjazny pasażerom, klientom. Krzysztof Celiński zaznaczył, że poprzez modułowość pojazdów (lokomotywy Vectron), a także przechodzenie na produkcję energooszczędnych maszyn (np. ezt Mireo) producenci mogą zmniejszyć koszta produkcji.