Strona główna » Wiadomości » Kraków „bliżej” CMK

Kraków „bliżej” CMK

Redakcja
Fot. PKP PLK S.A

Firma Databout przygotuje dokumentację projektową modernizacji trasy kolejowej Psary – Starzyny – Kozłów. Efektem tej inwestycji będzie wzrost przepustowości trasy Warszawa – Kraków przez Centralną Magistralę Kolejową (CMK). I podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu pociągów.

 

Dokumentacja obejmie przebudowę torów na stacji Psary na CMK, łącznicy Psary – Starzyny oraz odcinka Starzyny – Kozłów (linia nr 64 Kozłów – Koniecpol). Tą drogą codziennie kursują pociągi pomiędzy Krakowem a Warszawą i Łodzią.

Stale rozwijamy Centralną Magistralę Kolejową, najważniejszą linię w kraju. Planowane inwestycje poprawią bezpieczeństwo i przepustowość, co przyniesie korzyści dla całej sieci kolejowej – powiedział Krzysztof Pietras, Dyrektor Regionu Centralnego, Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Kluczowym elementem jest modernizacja jednotorowej łącznicy Psary – Starzyny. Szlak ma długość 3 km, a po przebudowie stanie się trasą dwutorową dostosowaną do prędkości do 160 km/h. Ułożenie nowych torów łącznicy oznacza także przebudowę na stacji Psary oraz budowy bezkolizyjnych przepraw nad CMK i linią nr 64. W tym celu projektant uwzględni w swoich planach dwa wiadukty kolejowe.

Starzyny i Kozłów

Na odcinku linii nr 64 Starzyny – Kozłów oraz linii nr 570 PKP PLK planują budowę nowych, komputerowych urządzeń zabezpieczających ruch kolejowy sbl (samoczynna blokada liniowa). Nowe instalacje zapewnią bezpieczeństwo większej liczbie pociągów znajdujących się w tym samym czasie na szlaku.

Całkowita przebudowa obejmie posterunek odgałęźny Starzyny, którego nowy układ torowy umożliwi sprawne przejazdy pociągów od strony łącznicy. Posterunek zyska nowoczesne urządzenia zdalnego sterowania.

Dokumentacja projektowa wraz z nadzorem autorskim w ramach projektu będzie gotowa w drugim kwartale 2027. Databout za swoje usługi otrzyma 5,62 mln zł netto, czyli ponad 6, 91 mln zł brutto.

Zarządca sieci kolejowej informuje, że praca budowlane planuje na lata 2027-2029. Inwestycja zostanie sfinansowana ze środków budżetu państwa ujętych w Krajowym Programie Kolejowym do 2030 (z perspektywą do 2032).

 

Podobne artykuły