Strona główna » Wiadomości » Konkurs CUPT ws. pasażerskiego taboru kolejowego rozstrzygnięty. Zadowolonych tylko garstka

Konkurs CUPT ws. pasażerskiego taboru kolejowego rozstrzygnięty. Zadowolonych tylko garstka

Redakcja
fot. facebook SKM Trójmiasto (ilustracyjne)

W związku z ograniczonymi środkami z Krajowego Planu Odbudowy (KPO), samorządy i ich kolejowe spółki stają przed wyzwaniem znalezienia dodatkowego finansowania na zakup nowego taboru kolejowego. Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) rozstrzygnęło konkurs na wsparcie inwestycji w pasażerski tabor kolejowy, przyznając znacznie niższe kwoty niż wnioskowano.

Ograniczone wsparcie z KPO

W ramach KPO, dla 22 projektów zgłoszonych przez samorządy i ich spółki, przeznaczono łącznie 2 162 mln zł, przy wnioskowanej kwocie dofinansowania wynoszącej 7 041 mln zł.

Tylko trzy projekty otrzymały pełne dofinansowanie, co podkreśla skalę niedofinansowania i konieczność poszukiwania alternatywnych źródeł finansowania.

Wyzwanie dla samorządów

Samorządy, w obliczu ograniczonego wsparcia z KPO, muszą teraz zmierzyć się z wyzwaniem znalezienia dodatkowych środków na realizację planowanych inwestycji.

„To stawia nas w trudnej sytuacji. Musimy teraz szukać droższego finansowania komercyjnego, co zwiększy koszty całego przedsięwzięcia – komentuje przedstawiciel jednego z samorządów.

Przyszłość inwestycji kolejowych

Mimo trudności finansowych, samorządy są zobowiązane do zakończenia projektów do połowy 2026 roku.

Wyzwanie to wymaga nie tylko znalezienia dodatkowych środków, ale także efektywnego zarządzania projektami, aby sprostać wymogom czasowym i finansowym.

 

 

 

Podobne artykuły