8 listopada w siedzibie spółki CPK odbyła się konferencja dotycząca unijnego wsparcia dla projektów kolejowych CPK. Chodzi o 162 mln zł z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) na realizację prac projektowych linii Sieradz – Poznań. Umowę o współpracy (Grant Agreement) w tym zakresie podpisali przedstawiciele Centralnego Portu Komunikacyjnego, Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Linia nr 85 na odc. Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań to ważny fragment „Y”, czyli sieci Kolei Dużych Prędkości łączącej Warszawę oraz Łódź z Poznaniem i Wrocławiem. 480-kilometrowa inwestycja istotnie skróci czasy przejazdów między tymi miastami, uwolni przepustowość istniejących linii kolejowych pod nowy ruch pasażerski i towarowy, a także włączy w ten system transportowy nowe lotnisko.
Wsparcie ze strony UE to najlepszy dowód, że projekt ma teraz solidne podstawy ekonomiczne, jest oparty na liczbach i prognozach ruchu. Nie tylko skróci czasy przejazdu pomiędzy czterema z pięciu największych miast w kraju, ale także przyczyni się do rozwoju transeuropejskiej sieci kolejowej TEN-Tw ramach tzw. korytarza transportowego „MorzePółnocne – Bałtyk” –podkreślił Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.
Uruchomienie odcinka linii KDP Sieradz – Poznań w 2035 roku pozwoli na pokonanie tej trasy pociągiem w mniej niż 100 minut, czyli znacznie szybciej niż obecnie. Będzie to możliwe dzięki podniesieniu prędkości eksploatacyjnej do 300-320 km/h.
W ramach dofinansowanych umów naszym zadaniem będzie m.in. opracowanie projektu budowlanego oraz uzyskanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej. Umowy kończą się uzyskaniem prawomocnej decyzji pozwolenia na budowę, która umożliwi rozpoczęcie prac budowlanych i przekazanie inwestycji do eksploatacji właśnie do 2035 roku.
Budowa ważnych linii kolejowych w sercu Europy ma sprzyjać sprawnemu transportowi ludzi i towarów, zapewniać dostęp do miejsc pracy i usług, a także umożliwiać handel i rozwój gospodarczy.
Na prace przygotowawcze do budowy „Y” spółka CPK otrzymała już w sumie ok. 500 mln zł unijnego wsparcia. Złożyło się na nie m.in. dofinansowanie opracowania dokumentacji projektowej odcinka Warszawa – Łódź Niciarniana czy prac projektowych tunelu dalekobieżnego w Łodzi wraz z włączeniem w linię nr 14. Przygotowujemy wnioski o kolejne środki – dodał dr Filip Czernicki, prezes CPK.
Realizacja projektów umożliwi stawianie kolejnych ważnych kroków na drodze do osiągnięcia jednego ze strategicznych celów spółki CPK, jakim jest budowa sieci Kolei Dużych Prędkości w oparciu o „Y”.
Fundusze Europejskie znów pomagają łączyć zarówno różne części Polski, jak i cały kraj z innymi państwami naszego regionu. Podpisana umowa zapewnia ponad 160 mln zł dofinansowania na wykonanie projektu dokumentacji oraz realizacji prac przygotowawczych: wszystkich działań, które poprzedzają właściwy etap budowy nowej linii kolejowej z Sieradza do Poznania. To znacząco przybliża nas do realizacji sieci Kolei Dużych Prędkości w Polsce! Idea superszybkiego połączenia Warszawy z Łodzią, Poznaniem, Wrocławiem i Berlinem wreszcie staje się faktem – zaznaczyła Joanna Lech, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.