Infrastruktura Wiadomości

Koleją pod Ślężę – PLK szykują linię do atrakcyjnych podróży

Koleją pod Ślężę – PLK szykują linię do atrakcyjnych podróży Fot. PKP PLK S.A.

Kończą się prace na pierwszym odcinku linii Świdnica – Sobótka. Kolejowa inwestycja za blisko 200 mln zł realizowana jest ze środków unijnych RPO województwa dolnośląskiego. Z centrum Wrocławia do podmiejskich miejscowości Sobótki i Świdnicy, pojedziemy pociągiem w 2021 r. Odnawiana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. linia zapewni sprawne codzienne podróże i rekreacyjne wypady w masyw Ślęży.

Na stacji w Sobótce Zachodniej prowadzone są prace torowe. Przewidziano m.in. wymianę 5 rozjazdów ważnych elementów linii kolejowej, zapewniających możliwość przejazdu pociągu z toru na tor. Z myślą o podróżnych przebudowywane będą perony. Zostanie zainstalowane nowe oświetlenie. Będą wiaty i ławki oraz czytelne oznakowanie. Dojścia zostaną dostosowane do potrzeb wszystkich podróżnych.

Od Świdnicy do Sobótki Zachodniej ułożony jest już nowy tor, wymieniono rozjazdy. Prace poprzedziło usunięcie starych szyn i podkładów oraz wzmocnienie podtorza i odwodnienie terenu. Gruntownej renowacji poddano blisko 30 obiektów inżynieryjnych, w tym wiadukt kolejowy nad ul. Śląską w Świdnicy. Prowadzony jest montaż urządzeń sterowania i zabezpieczenia ruchu kolejowego. Na jednotorowej trasie Wrocław –Świdnica w Bielanach Wrocławskich i Sobótce Zachodniej będą zapewnione mijanki. Takie rozwiązanie usprawni ruch pociągów.

W maju planowane jest zakończenie prac torowych na pierwszym odcinku Świdnica – Sobotka Zachodnia i przystąpienie do robót na drugim Sobótka Zachodnia – Wrocław. Organizacja prac i podział na dwa odcinki wynika m.in. z potrzeby zapewnienia stałego dojazdu składów dla wywozu kruszywa ze stacji w Sobótce Zachodniej.

W obszarze Wrocławia będą dwa przystanki: Wrocław Partynice i Wrocław Wojszyce. Ich lokalizację ustalono w dogodnych dla pasażerów miejscach. Przystanek Wrocław Partynice będzie bliżej ul. Zwycięskiej po obydwu stronach drogi i przejazdu kolejowego. Wrocław Wojszyce zostanie przeniesiony na ul. Grota-Roweckiego, a perony będą po obu stronach ulicy. Takie rozwiązanie maksymalnie ograniczy czas zamknięcia przejazdów w trakcie kursów szynobusów.

Rewitalizowana jednotorowa linia z Wrocławia przez Sobótkę Zachodnią do Świdnicy ma ok. 60 km. Przebudowanych zostanie 14 przystanków. Będą wyższe dostosowywane do pociągów – szynobusów, które na tej trasie będą kursować. Dojścia zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Dla rowerzystów przewidziano stojaki na jednoślady.

Odnowiona trasa kolejowa, po ponad 18 latach,  zapewni ponownie przejazd pociągów pasażerskich z prędkością do 100 km/godz. Zakończenie robót planowane jest na przełomie 2020/2021r.

Inwestycja o wartości blisko 200 mln zł, „Rewitalizacja linii kolejowej nr 285 na odcinku Wrocław Gł. – Świdnica Przedmieście wraz z linią nr 771 Świdnica Przedmieście – Świdnica Miasto” jest współfinansowana ze środków unijnych EFRR w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego.