Strona główna » Wiadomości » Kolej w Tarnowie. Dlaczego miasto wciąż czeka na inwestycje?

Kolej w Tarnowie. Dlaczego miasto wciąż czeka na inwestycje?

Redakcja
Fot. PKP PLK

Tarnów, jedno z największych miast w Małopolsce, boryka się z problemem ograniczonej infrastruktury kolejowej. Na terenie miasta funkcjonuje obecnie tylko jedna stacja kolejowa oraz jeden przystanek (Tarnów Mościce), co utrudnia codzienne podróże mieszkańców, zwłaszcza z dużych osiedli oddalonych od tych lokalizacji.

Poseł Robert Wardzała skierował do ministra infrastruktury interpelację dotyczącą budowy nowych przystanków na trasach nr 91 (Kraków–Medyka) oraz 96 (Tarnów–Leluchów). W swoim piśmie podkreśla, że mieszkańcy Tarnowa zostali pominięci w Rządowym Programie Budowy lub Modernizacji Przystanków Kolejowych na lata 2021–2025. Odpowiedź, jaką otrzymał, potwierdza, że lokalizacje zgłoszone w interpelacji nie znalazły się ani na liście podstawowej, ani rezerwowej programu.

Ani mieszkańcy Tarnowa, ani ja nie rozumiemy, dlaczego w naszym mieście nie jest możliwa budowa nowych przystanków kolejowych i dlaczego nie możemy w pełni korzystać z możliwości, które daje przeżywająca obecnie renesans kolej. Zwłaszcza że prosimy o inwestycje na dwóch czynnych liniach kolejowych, z dużą częstotliwością kursów pociągów. Tymczasem cały czas trwają budowy przystanków ułatwiających przemieszczanie się mieszkańcom nie tylko dużych miast, ale i mniejszych niż Tarnów – znajdujących się po sąsiedzku, takich jak Nowy Sącz czy Mielec – czytamy w interpelacji.

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez ministra infrastruktury Piotra Malepszaka, projekt budowy przystanków w Tarnowie może być realizowany w ramach prac na liniach kolejowych nr 96 i 105. Jednak obecnie brakuje na to finansowania, a prace przygotowawcze są jedynie na liście rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku.

Z informacji przekazanych przez PKP PLK S.A. wynika, że budowa przystanków kolejowych na terenie Tarnowa byłaby potencjalnie możliwa w ramach projektu pn. „Prace na liniach kolejowych nr 96, 105 Tarnów – Leluchów/Krynica”, dla którego na liście rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku (z perspektywą do roku 2032) ujęte zostały prace przygotowawcze. Na chwilę obecną ww. projekt nie ma jednak zapewnionego finasowania, wobec czego aktualnie nie można wskazać terminu realizacji przedsięwzięcia – odpowiada ministerstwo infrastruktury.

Mieszkańcy Tarnowa oraz lokalne władze wyrażają niezadowolenie z braku konkretów. Podnoszą argumenty o potrzebie lepszej dostępności komunikacyjnej miasta oraz o korzyściach, jakie przyniosłyby dodatkowe przystanki – zarówno na linii 91, jak i 96.

 

 

 

Podobne artykuły