Strona główna » Wiadomości » Kolej rozwinie port w Konstancy

Kolej rozwinie port w Konstancy

Krzysztof Losz
Fot. BAWI Cosntruction Romania

Konsorcjum spółek BAWI i Swietelsky wykona modernizację części infrastruktury kolejowej w największym rumuńskim porcie w Konstancy.

 

Jest to druga część dużej inwestycji, jaką Koleje Rumuńskie (Căile Ferate Române – CFR) prowadzą w Konstancy. Rumuńskie oddziały koncernów budowalnych BAWI i Swietelsky otrzymają za swoją pracę 524,5 mln lei netto (ponad 442 mln zł). Na wykonanie drugiego etapu modernizacji infrastruktury kolejowej w porcie w Konstancy wykonawcy mają 30 miesięcy. Plus siedem miesięcy na sporządzenie planów inwestycji.

Efektem prac będzie zwiększenia prędkości pociągów ze 120 km/h do 160 km/h na około 70 km torów w rejonie portowego miasta. Wykonawcy zbudują sieć trakcyjną na 25 kV i zamontują instalacje sterowania elektronicznego oraz urządzenia systemu ERTMS (ETCS2 + GSM-R).

Inwestycja przyczyni się do zwiększanie przepustowości co ma znaczenie zwłaszcza dla przewozów ładunków z portu. Ale skorzystają także koleje pasażerskie, gdyż modernizacja obejmie stacje i przystanki. Spółka BAWI w poprzednich latach przebudowała układ torowy w samym porcie.

Będzie trzeci etap

Koleje Rumuńskie na tym nie poprzestają. Ogłosiły już bowiem przetarg na II etap modernizacji infrastruktury kolejowej w porcie w Konstancy. I otrzymały trzy oferty. Wśród nich jest ponownie konsorcjum BAWI – Swietelsky, a także PORR i duet wykonawców Arcada / Alstom Transport.

CFR mają na to zadanie prawie 620 mln lei netto (ponad 520 mln zł). Zadania obejmuje prace na infrastrukturze obsługującej port. Chodzi o przebudowę stacji Agigea Sud (w tym linii łączącej ją ze stacją Agigea Ecluză). I modernizacje linii kolejowej 813B oraz systemu komunikacji promowej z portem. Port w Konstancy dysponuje siecią kolejową o długości około 300 km. Celem długofalowym CFR jest rozwój połączeń w kierunku Bukaresztu.

Kolej rozwinie port w Konstancy, który już teraz może się pochwalić przeładunkami na poziomie około 93 mln ton (2023). Rumuński rząd liczy, że po wykonaniu wszystkich inwestycji wzrośnie ilość ładunków, które będą wożone z i do portu w ramach korytarza transportowego Ren-Dunaj. Ta inwestycje podniesie atrakcyjność inwestycyjną Rumunii. Ponadto Bukareszt liczy, że Konstanca przejmie więcej ładunków, które Chiny będą woziły do Europy przez korytarz transkaspijski. Prowadzi on z Chin przez Kazachstan i Azerbejdżan do wybrzeży Morza Czarnego.

 

Podobne artykuły