Cyfryzacja wkracza w każdy obszar życia w XXI wieku. Kolej także Internetu się nie boi! Oprócz poprawy funkcjonowania systemów sterowania ruchem, bardzo dużą funkcjonalność oferują portale i aplikacje prowadzone przez przewoźników dla podróżujących. W czym konkretnie mogą nam pomóc?
Planowanie podróży
Czytelnicy starszej daty zapewne pamiętają planowanie podróży sprzed ery internetu – szło się na dworzec, trzeba było odstać swoje w kolejce do okienka, gdzie pani z kasy lub z informacji sprawdzała w swoich papierach, czym i o której godzinie najlepiej dojechać do stacji docelowej. Ekspedientki potrafiły mieć też swoje humory, mogły też przeoczyć jakieś połączenie lub nie dostosować odpowiedniej przesiadki. Aby tego uniknąć, można było kupić sieciowy rozkład jazdy w formie książki i samemu kombinować, próbując rozczytać wszystkie oznaczenia. Dziś podróż możemy zaplanować bez wychodzenia z domu! Służą do tego takie portale jak rozkład-pkp.pl czy portalpasazera.pl. Po wpisaniu stacji początkowej i docelowej, daty oraz godziny planowanego wyjazdu, strony wyświetlają nam najlepsze możliwe połączenia, opracowane na zasadzie specjalnych algorytmów. Widzimy godzinę odjazdu, godzinę przyjazdu, kategorie pociągów oraz miejsce i czas na ewentualną przesiadkę. Przy każdym z nich widzimy, jakie dodatkowe usługi oferuje na danym połączeniu przewoźnik. Szukając połączenia możemy również uszczegółowić, przez jakie stacje pośrednie chcemy jechać bądź jakich preferujemy przewoźników i kategorie pociągów. Na stronie rozkład-pkp.pl wyszukamy również połączenia zagraniczne, a portalpasazera.pl pokaże naszą trasę na mapie.
Zakup biletów
W czasach przed cyfryzacją, aby kupić bilet również należało odstać wiele czasu w kolejkach przy dworcowej kasie, ewentualnie nabyć go od konduktora, co mogło wiązać się z opłatą dodatkową. Dziś te sposoby nadal są dostępne, jednak dla posiadających dostęp do internetu otwierają się nowe możliwości. Bilety kupować można na stronie internetowej każdego przewoźnika, jednak istnieją też serwisy, ułatwiające kupowanie biletów na połączenia z przesiadkami, takie jak bilkom.pl i oferta „Pakiet podróżnika”. Za bilet zapłacić można za pomocą bankowości internetowej, a do kontroli okazać go na ekranie smartfonu bądź tabletu. Jest to również duże udogodnienie dla posiadaczy biletów długookresowych – zgubiony bilet z kasy dość trudno odzyskać, natomiast bilet elektroniczny ze skrzynki mailowej na pewno nie zginie. Również jeżeli z jakiegoś powodu nie możemy pojechać danym pociągiem i bilet chcemy zwrócić, nie musimy udawać się do kasy i następny raz czekać w kolejce – wystarczy jedno kliknięcie.
Na dworcu i w pociągu
Portale i aplikacje kolejowe umożliwiają na śledzenie ruchu pociągów na stacjach w czasie rzeczywistym, poprzez udostępnianie pasażerom danych od obsługi pociągu i zarządcy infrastruktury. Dzięki temu widzimy aktualne informacje na temat opóźnień pociągów, co pozwala nam panować nad sytuacją i mieć większą pewność jeżeli chodzi o przesiadki czy dalszą podróż do samego miejsca zamieszkania. Nie musimy też spieszyć się z wyjściem z domu, jeżeli wcześniej dostaliśmy informację o opóźnieniu pociągu. Na mniejszych przystankach kolejowych, gdzie brak zapowiedzi głosowych jest to czasem jedyna forma informacji pasażerskiej. Również czekając na kogoś, kto ma przyjechać pociągiem nie musimy się martwić, co się z nim stało. Strony portalpasazera.pl oraz infopasazer.intercity.pl dają nam dokładne co do minuty informacje na temat rzeczywistych godzin przyjazdu i odjazdu. Dodatkowo Portal Pasażera podaje powód opóźnienia. Również inne witryny prowadzone przez przewoźników wyświetlają takie informacje, lecz czas przyjazdu oraz odjazdu zaokrąglany jest do pięciu minut.
Ze smartfonem w podróż
Firmy kolejowe udostępniają również swoim pasażerom aplikacje smartfonowe. Na najpopularniejszy system Google Android dostępny jest Portal Pasażera i Rozkład Kolejowy od PKP PLK, oferujący podobną funkcjonalność co przeglądarkowa wersja Portalu Pasażera. PKP Intercity (Mobile Navigator), Polregio, Bilkom i Koleje Śląskie proponują aplikacje z możliwością kupienia biletów, co często okazuje się zbawienne, kiedy wchodzimy na dworzec i ujrzymy dużą kolejkę do kas biletowych. Ciekawostką jest mWars – aplikacja uruchomiona przez operatora wagonów restauracyjnych, umożliwiająca sprawdzenie menu i zakup posiłku z dostawą do miejsca siedzącego w pociągu oraz dokonanie płatności mobilnej. Przydaje się zwłaszcza, jeśli zarezerwowane miejsce znajduje się daleko od wagonu gastronomicznego. Aplikacje związane z podróżowaniem pociągami uruchamia też wiele niezależnych od przewoźników programistów.
Wszystkich tych stron i aplikacji używać możemy w pociągu – wiele składów, zarówno dalekobieżnych, jak i regionalnych wyposażonych jest w bezprzewodowy internet wi-fi, a jeżeli rozładuje nam się telefon lub laptop – dostępne są gniazdka.
Polskie koleje nie boją się Internetu – my też się nie bójmy. Zaoszczędzimy sobie czasu i nerwów, a podróż stanie się dużo bardziej komfortowa.