Strona główna » Wiadomości » Kolej by night. Czy wrócimy do lokomotyw z wagonami?

Kolej by night. Czy wrócimy do lokomotyw z wagonami?

Redakcja
fot. PKP Intercity

Rosnące zapotrzebowanie na nocne pociągi w Europie napotyka na liczne przeszkody, ale pojawia się nowy trend: powrót do składów z lokomotywą i wagonami. W Polsce również obserwujemy rozwój nocnych połączeń kolejowych, mimo wyzwań związanych z dostępnością i komfortem.

Najnowszy raport SCI Verkehr potwierdza, że coraz więcej osób korzysta z nocnych połączeń kolejowych. Jednak nowi gracze na rynku, jak Midnight Trains, napotykają na poważne bariery, które mogą ograniczyć ich działalność i zmniejszyć wybór dla pasażerów.

Inspiracje i Trudności

Jak podaj serwis IRJ, Adrien Aumont, założyciel Midnight Trains, zainspirowany sukcesem EasyJet, chciał stworzyć sieć wysokiej jakości pociągów sypialnych. Mimo ambitnych planów firma zakończyła działalność, zanim uruchomiła choćby jedno połączenie.

Aumont wskazuje na kilka kluczowych problemów: brak wsparcia ze strony władz, dominację obecnych operatorów, trudności z pozyskaniem kapitału oraz brak dynamiki rozwoju.

Problemy Finansowe

Inne firmy, takie jak European Sleeper, również borykają się z problemami finansowymi.  Chociaż  firma uruchomiła nocne połączenia między Brukselą a Berlinem, potrzebuje dalszego finansowania na zakup nowych wagonów sypialnych.

Podobnie Kevin Speed, który planuje szybkie połączenia podmiejskie z Paryża, musi pozyskać fundusze na nowy tabor.

Powrót do Składów z Lokomotywą i Wagonami

Jednym z najbardziej interesujących trendów jest powrót do składów złożonych z lokomotywy i wagonów.

SCI Verkehr wskazuje, że elastyczność tego rozwiązania – możliwość dodawania i usuwania wagonów w zależności od zapotrzebowania – staje się coraz bardziej atrakcyjna. Przewiduje się, że rynek dla takiego taboru wzrośnie znacznie w najbliższych latach, co może przynieść korzyści zarówno pasażerom, jak i producentom.

Wyzwania i Oczekiwania w Polsce

W Polsce również obserwujemy dynamiczny rozwój nocnych połączeń kolejowych. PKP Intercity stoi przed wyzwaniem zwiększenia liczby wagonów sypialnych i kuszetek, by sprostać rosnącym oczekiwaniom pasażerów.

Posłanka Paulina Matysiak zwróciła uwagę na kluczową rolę nocnych pociągów w polskiej sieci transportowej, podkreślając ich znaczenie dla długodystansowych podróży między metropoliami a regionami turystycznymi​

Kluczowe Wyzwania i Oczekiwania

Matysiak zapytała Ministerstwo Infrastruktury o możliwości i plany zwiększenia komfortu podróży nocnych przed rokiem 2030. Wskazała na potrzebę modernizacji istniejącego taboru oraz zwiększenia liczby dostępnych miejsc.

Odpowiedź na te pytania jest niezbędna do zrozumienia, jak PKP Intercity zamierza sprostać rosnącym oczekiwaniom pasażerów w zakresie komfortu i dostępności.

Z jednej strony, PKP Intercity posiada flotę wagonów sypialnych i kuszetek, które mogą zaspokoić część zapotrzebowania. Jednak wiele z nich wymaga modernizacji lub jest obecnie wyłączonych z eksploatacji.

Starzenie się taboru i planowane wycofanie niektórych wagonów do końca dekady mogą jeszcze bardziej ograniczyć możliwości przewoźnika.

Oczekiwania Pasażerów

Polscy podróżni coraz wyraźniej wyrażają swoje oczekiwania wobec PKP Intercity, domagając się wyższego standardu usług. Pisaliśmy o tym na naszym portalu.

Dla wielu możliwość skorzystania z kuszetki lub wagonu sypialnego stanowi kluczowy element wyboru środka transportu, zwłaszcza na długich trasach, gdzie komfort i możliwość wypoczynku są priorytetem​.

Nadzieja na Przyszłość

Pomimo licznych trudności, pojawiają się oznaki nadziei. Francuski start-up Proxima pozyskał 1 mld euro na uruchomienie szybkich połączeń między Paryżem a zachodnią Francją, co może stanowić wzór dla innych firm.

Jednak przyszłość nocnych połączeń kolejowych w dużej mierze zależy od możliwości pozyskania finansowania i wsparcia ze strony władz.

 

Podobne artykuły