Przebudowa katowickiego węzła kolejowego za kilka dni obejmie kolejny odcinek: Katowice Brynów – Katowice Ligota. Na tym szlaku zarządca sieci kolejowej planuje budowę dodatkowych torów w celu rozdzielenia ruchu dalekobieżnego i aglomeracyjnego.
Przystanek Katowice Brynów zmieni lokalizację, gdyż w miejscu obecnych peronów będą budowane nowe tory. Ostatni raz pociąg zatrzyma się na tym przystanku w najbliższą sobotę, 8 marca. Od niedzieli, 9 marca, gdy wejdzie w życie korekta rozkładu jazdy pociągów, perony będą wyłączone z użytku. I do pracy przystąpią budowlańcy. Jeszcze w tym tygodniu wykonawca rozpoczyna budowę ścian oporowych, które wzmocnią nasyp biegnący od Brynowa w stronę Ligoty.
Bliżej centrum
W przyszłości przystanek Katowice Brynów powstanie bliżej centrum miasta. Nowa lokalizacja jest korzystna dla mieszkańców i studentów pobliskich uczelni, gdyż uzyskają oni lepszy dostęp do komunikacji publicznej. To dlatego, że jeden peron uzyska połączenie z ul. Raciborską ścieżką pieszo-rowerową, która pobiegnie wzdłuż toru. Natomiast dojście do drugiego peronu projektant nakreślił w postaci chodnika prowadzącego od ul. Żeliwnej przy Orliku. Perony będą połączone bezpiecznym przejściem pod torami. Budowa potrwa do przełomu 2027 i 2028 roku. PKP PLK zapowiadają, że zbudują również zupełnie nowy przystanek kolejowy Katowice Kokociniec.
Przebudowa katowickiego węzła kolejowego jest jedną z największych i najważniejszych inwestycji w historii województwa śląskiego, którą realizuje PKP PLK. Modernizacja obejmuje linie kolejowe: Będzin – Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice, Tychy – Goczałkowice oraz Zabrzeg – Zebrzydowice.
Kluczowym elementem projektu jest separacja ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego. W tym celu ruszy budowa dodatkowej pary torów na szlaku Będzin – Katowice – Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice (ok. 20 km). Na wszystkich odcinkach objętych inwestycją wykonawca wymieni ponad 280 km torów oraz 350 km sieci trakcyjnej. Łączna wartość zadania sięga 7 mld zł.