W marcu tego roku koleją podróżowało prawie 36,3 mln osób. To o ponad 3 mln więcej (+9,1%) niż przed rokiem – informuje Urząd Transportu Kolejowego. W pierwszym kwartale pociągi przewiozły już ponad 100 mln pasażerów.
Wyższy rok do roku były także inne wskaźniki. Prawie 2,3 mld pasażerokilometrów w marcu oznacza wzrost o prawie 0,2 mld pasażerokilometrów rok do roku (7,6%). W przypadku pracy eksploatacyjnej, której wartość zbliżyła się do poziomu 18,8 mln pociągokilometrów, wzrost przekroczył 1,7 mln pociągokilometrów (10,1%). Za to nieco spadła średnia odległość, na jaką pasażer kolei podróżował w marcu. Wyniosła ona prawie 63 km – to niespełna 1 km mniej niż przed rokiem.
UTK zaznacza, że pod względem liczby pasażerów, pracy przewozowej i eksploatacyjnej wartości z marca okazały się rekordowe od 2012 roku.
Marzec w przewozach pasażerskich był zdecydowanie lepszy również w porównaniu do lutego tego roku. Z usług kolei skorzystało o ponad 4,4 mln osób więcej (+13,9%), praca przewozowa była o ponad 133,8 mln pasażerokilometrów wyższa (+6,3%), a w przypadku pracy eksploatacyjnej jej wzrost wobec lutego wyniósł 1,6 mln pociągokilometrów (+9,4%). Średnia odległość podróży pasażera w marcu to o 4,5 km mniej niż w lutym 2025 r. Choć z drugiej strony trzeba wziąć pod uwagę to, że luty był przecież o trzy dni krótszy od marca, ale najważniejsze jest to, że 2025 rok wygląda jak dotąd bardzo dobrze dla kolei pasażerskich.
Pękło 100 milionów
W I kwartale 2025 r. pociągi pasażerskie obsłużyły ponad 101,8 mln pasażerów – informuje UTK. To o 5,3 mln więcej (5,5%) niż rok wcześniej.
Ponad 100 mln osób podróżowało koleją w I kwartale 2025 r. – to niewątpliwie przełomowy wynik w statystykach UTK. Dwucyfrowe wzrosty dynamiki liczby pasażerów dotyczą zarówno przewoźników obsługujących przewozy aglomeracyjne, jak i relacje dalekobieżne. To, co zauważają i doceniają podróżni, to zmniejszające się czasy przejazdu i rosnący komfort. Pozytywne jest również to, że przewoźnicy zwracają więcej uwagi na poprawę punktualności uruchamianych pociągów − komentuje dr inż. Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Praca przewozowa przekroczyła w I kwartale 6,5 mld pas-km. Jest to wyniki wyższym o ponad 0,4 mld pas-km (6,6%) wobec analogicznego okresu w 2024 r. Wartość pracy eksploatacyjnej, jaką w I kwartale wykonały pociągi pasażerskie – 54,8 mln poc-km, to wzrost o ponad 4,4 mln poc-km (8,8%) wobec wyniku uzyskanego w pierwszych trzech miesiącach 2024 r.
Jeśli przewoźnikom uda się utrzymać przez cały rok wzrost tylko na poziomie z I kwartału, to w całym 2025 roku liczba podróżnych wzrośnie z 407 mln w ub. roku do około 430 mln w obecnym.
POLREGIO i PKP IC na 1. miejscu
Liderem rynku pozostaje niezmiennie POLREGIO – ta spółka przewiozła w I kwartale 24,68% wszystkich pasażerów (25,1 mln). Ale już drugie miejsce zajmuje PKP Intercity z udziałem 18,07% (18,4 mln podróżnych), a trzecie są Koleje Mazowieckie – 16,28% (16,6 mln).
Jednak pod względem pracy przewozowej i eksploatacyjnej to z kolei PKP Intercity dzierży palmę pierwszeństwa, co oczywiście wynika z naturalnego faktu, że ten przewoźnik pokonuje najdłuższe trasy. PKP IC kontroluje 59,62% rynku w ujęciu pracy przewozowej (3,9 mld pas-km) oraz 35,38% pod względem pracy eksploatacyjnej (19,3 mln poc-km). Drugą pozycje w obu wskaźnikach zajmuje POLREGIO, a trzecią – Koleje Mazowieckie.
Podstawowe dane eksploatacyjne o przewozach pasażerskich UTK opublikował na stronie Dane Kolejowe.