Kadry i ludzie
Partnerzy działu
partner-dzialu-logo-blueocean

Jedyny w Polsce Poligon szkoleniowy dla kolei szuka Trenera ds. Szkoleń i Bezpieczeństwa

Jedyny w Polsce Poligon szkoleniowy dla kolei szuka Trenera ds. Szkoleń  i Bezpieczeństwa Fot. PKP Energetyka

Innowacyjny Poligon szkoleniowy wykorzystujący najnowsze technologie: multimedia, virtual reality oraz e-learning uruchomiło PKP Energetyka w centrum Polski – w Słotwinach k. Łodzi. To jedyne tego typu centrum rozwojowe dla kolejarzy w kraju. W najbliższym czasie swoje kwalifikacje podniesie tu ok. 1700 pracowników. Aktualnie spółka poszukuje osoby Trenera ds. Szkoleń i Bezpieczeństwa.

 Szkolenia na Poligonie zlokalizowanym na terenie bazy PKP Energetyka o powierzchni ponad sześciu hektarów już trwają – kolejni pracownicy doskonalą tu swoje umiejętności budowy i eksploatacji sieci trakcyjnej. Wszystko zgodnie z najnowocześniejszymi metodami szkoleniowymi.

Poligon szkoleniowy powstał z potrzeby ciągłego doskonalenia pracowników sektora kolejowego (koncepcja uczenia się przez całe życie, ang. lifelong education). Infrastruktura kolejowa dynamicznie się rozwija, w realizacji jest wiele projektów inwestycyjnych, które wymagają wysokiej klasy specjalistów, z ogromną świadomością w zakresie bezpieczeństwa. Kolej to też nowe technologie  i rozwiązania, których trzeba się nauczyć lub przetestować je w kontrolowanych warunkach.  Poligon to także odpowiedź na wyzwanie tzw. luki pokoleniowej. 43% pracowników sektora kolejowego ukończyło 50 lat, a tylko 12% ma poniżej 30*. Potrzebujemy fachowo przygotowanej także młodej kadry, wyposażonej w niezbędne na kolei umiejętności i pasję do pracy. Poligon jest miejscem przekazywania wiedzy i kultury zawodu przez doświadczonych pracowników nowemu pokoleniu. Nowatorskie podejście do szkoleń to możliwość przyciągnięcia do firm kolejowych dynamicznych pracowników generacji Y i Z – mówi Marek Kleszczewski, Dyrektor Oddziału Usługi w PKP Energetyka.

W opracowanym specjalnie na potrzeby Poligonu programie szkoleniowym główny nacisk położono na praktykę. Ta część szkolenia prowadzona jest na rzeczywistym stanowisku pracy. Elektromonterzy  i inżynierowie poznają i ćwiczą wiele zadań związanych z utrzymaniem kolejowej sieci trakcyjnej, takich jak: sprawdzanie jej stanu, przeprowadzenie konserwacji oraz wymiany niezbędnych elementów (w sumie to aż 40 czynności). W tym celu wybudowano 517 m sieci jezdnej na bocznicy kolejowej. Na odcinku sieci „parterowej” uczestnicy szkolenia pracują z poziomu terenu. Potem przechodzą  do specjalistycznego pociągu sieciowego, gdzie już z poziomu pomostu trenują zadania na regularnej sieci trakcyjnej.

*Dane UTK https://utk.gov.pl/pl/aktualnosci/15217,Ponad-90-tysiecy-kolejarzy.html