Strona główna » Wiadomości » Kolej na świecie » Jeden system biletowy na całą Europę? Siemens Mobility z gotowym rozwiązaniem

Jeden system biletowy na całą Europę? Siemens Mobility z gotowym rozwiązaniem

Redakcja
Fot. Adrian Izydorek

Siemens Mobility kupił firmę Sqills, która oferuje system biletowy, z sukcesem wdrożony u zachodnich przewoźników. Nie ma przeciwskazań, aby rozszerzyć system na kolejne kraje, w tym Polskę. 

Nowe platformy chmurowe pozwalają operatorom kolejowym coraz skuteczniej walczyć o klienta i obniżać koszty funkcjonowania. Jednym z kluczowych czynników, które dają przewagę na rynku będą sprawne systemy planowania podróży i sprzedaży biletów. Rozwój połączeń dalekobieżnych na międzynarodowych trasach staje się faktem. Państwa z zachodniej Europy są ze sobą połączone siecią kolei dużych prędkości. Coraz więcej słyszy się o rozwoju połączeń nocnych, gdzie również czeski prywatny przewoźnik planuje uruchomić połączenie z Pragi i Warszawy przez Berlin i Amsterdam do Brukseli. O ile podróż odbywa się bez przesiadek przy wykorzystaniu pociągu jednego przewoźnika – kwestie biletowe nie są większym wyzwaniem. Tutaj problem pojawia się, gdy np. planujemy wyruszyć w podróż po Europie i będziemy korzystać z usług różnych przewoźników. W takim wypadku ogromną korzyścią dla pasażera może okazać się jednolity system sprzedaży biletów.

Siemens Mobility ma wdrożone w niektórych regionach świata takie projekty. Między innymi dzięki zakupionej w zeszłym roku firmie Sqills.

Jak poinformowano, Siemens Mobility opracowało aplikację dla Luksemburga. W tym kraju obowiązuje darmowa komunikacja publiczna, którą wspomaga Siemensa. Aplikację pobrano ponad 100 tys. razy. Dodatkowo firma posiada aplikacje dla Danii (ponad 4 mln pobrań) i Dubaju (ponad 200 tys. pobrań), w którym aplikację zintegrowano nawet z Uberem.

W październiku 2021 r. Siemens Mobility za 550 mln. euro wykupił niderlandzką spółkę Sqills, która specjalizuje się w systemach biletowych. Firma sprzedała systemy biletowe dla ponad 35 klientów, głównie w Europie Zachodniej (w tym SNCF, OUIGO, Eurostar). Jej oprogramowanie obsługuje dziennie 80 mln zapytań o trasy, 20 tys. odjazdów. Dodatkowo przez oprogramowanie Sqills sprzedaje się rocznie ok. 300 mln biletów, przy średnim czasie obsługi wynoszącym 75 ms i prawie 100 procentowej dokładności.

Oferujemy rozwiązania pod klucz, a nasza oferta jest modułowa. (…) W przypadku klientów małych i średnich potrzeba 6 miesięcy, w przypadku skomplikowanego systemu dla klientów dużych, zrobimy to w rok (…) Jeśli zajdzie potrzeba zmian (…) wprowadzamy je w ciągu kilku minut – podkreślał Bart Van Munster, prezes Sqills w siedzibie Siemens Mobility w Brunszwiku.

Bardzo szybki czas wprowadzenia systemu jest sporym atutem Sqills. Oprócz szybkości wprowadzania systemów sporą zaletą jest integracja z innymi rodzajami transportu:

Zamawianie biletów na dalekich trasach międzynarodowych jest wyzwaniem. Wielu operatorów korzysta ze starych platform co sprawia kłopot (…)Widzimy, że pasażerowie przesiadają się na krótkich lotach z samolotów do pociągów. Natomiast konkurencja z samochodem wymaga całościowych rozwiązań, aby skrócić czas przejazdu liczony od drzwi do drzwi – zaznacza Van Munster.

Znaczenie systemów rezerwacyjnych dobrze ukazał w czerwcu chaos w Niemczech, gdy Deutsche Bahn wprowadziły na liniach podmiejskich bilet za 9 euro. Tłok na niektórych połączeniach rozpoczął ogromną fale krytyki wśród podróżnych. Jak zauważył prezes Siemens Mobility:

Sytuacja pokazała, że ludzie chcą korzystać z kolei i są czuli na cenę biletu. Natomiast jedna cena i brak rezerwacji powodują korki. Sterowanie ceną daje operatorowi możliwość modelowania popytu. Podmiejskie połączenia są w połowie dofinansowane i wykorzystane w jednej czwartej w połowie dnia – tłumaczył CEO Siemens Mobility Michael Peter.

Fot. Adrian Izydorek

Jako kolejny przykład sterowania podano Vigo Spain, które po wdrożeniu systemu biletowego Sqills ma 97% zajętych miejsc. Całościowym projektem infrastrukturalnym jest umowa z Thameslink. Cyfrowy program zarządzania aktywami Railigent ma zapewnić 100% dostępność infrastruktury. Siemens umieścił na niej czujniki dokonujące 4 mld pomiarów rocznie. Oprogramowanie zmniejszyło koszty utrzymania o 1/5.

Wielkim projektem jest cyfryzacja zarządzania ruchem kolei norweskich, która obejmie 4200 km torów, ponad 350 stacji oraz zcentralizowany system sterowania. Pierwsza linia ma być gotowa przed końcem 2022 roku. Operator zwiększy dzięki inwestycji m.in. przepustowość linii oraz bezpieczeństwo podróży. Koncern pracuje nad tymi rozwiązaniami już 5 lat i zainwestował w nie ponad 2 miliardy euro.

Co warto zaznaczyć, CEO Siemens Mobility Michael Peter powiedział nam, że wprowadzenie takiego systemu dla polskich przewoźników także byłoby możliwe.

 

Podobne artykuły