Koncepcja wymienia, jako jedno z najważniejszych zadań, zapewnienie maksymalnej dostępnej przepustowości Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina do czasu operacyjnego uruchomienia Centralnego Portu Komunikacyjnego. Z tego powodu podejmowane będą działania zarówno inwestycyjne, organizacyjne jak i czysto proceduralne, aby osiągnąć ten cel-  czytamy w komunikacie na stronie internetowej resortu.

Ministerstwo informuje, że zgodnie z Koncepcją realizacja tego celu wymaga między innymi dokonania tzw. administracyjnego podziału ruchu na lotnisku Chopina. Priorytetem w tej sytuacji jest przeniesienie, zgodnie z obowiązującym prawem i za zgodą Komisji Europejskiej, części ruchu lotniczego do innego portu lotniczego położonego w regionie Mazowsza, dzięki czemu port warszawski zwiększy swoją zdolność do przyjmowania statków powietrznych operujących w ruchu przesiadkowym na trasach długodystansowych.

W związku z powyższym zapraszamy do zgłaszania opinii oraz propozycji do koncepcji wprowadzenia przedmiotowego podziału ruchu- zachęca resort.

Uchwałą nr 173/2017 z dnia 7 listopada 2017 r. Rada Ministrów przyjęła Koncepcję przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej. Koncepcja Centralnego Portu Komunikacyjnego zakłada budowę hubu transportowego, opartego na zintegrowanych węzłach: lotniczym i kolejowym, efektywnie włączonego w układ sieci drogowej. Przyjęte harmonogramy zmierzają do zakończenia podstawowego procesu inwestycyjnego do 2027 roku- czytamy na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury.

Wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild poinformował ponadto, że spółka celowa do realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego została wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego. Zarząd spółki jest czteroosobowy, a wysokość kapitału zakładowego to 10 mln zł. Poza dr. Jackiem Bartosiakiem, który jest prezesem spółki, w radzie nadzorczej CPK sp. z o.o. znaleźli się również: radca prawny Adrian Dworzyński, Janusz Ogłaza, dyrektor inwestycyjny z Polskiego Funduszu Rozwoju, Dagmara Zawadzka (Bank Gospodarstwa Krajowego) oraz Sylwia Matusiak – była dyrektor Centrum Informacyjnego Rządu.

CPK ma być odpowiedzią na stale rosnący ruch pasażerski i wyczerpującą się przepustowość Lotniska Chopina. Zgodnie z raportami, przedstawianymi przez ministra Wilda, problemy stołecznego Okęcia z przepustowością nasilą się na przełomie 2019 i 2020 roku.