Ekonomia i rynek Wiadomości

Jaka przyszłość CPK? Wild: “Z punktu widzenia kolejowego musimy sfinansować i połączyć kolej trzech zaborów”

Jaka przyszłość CPK? Wild: “Z punktu widzenia kolejowego musimy sfinansować i połączyć kolej trzech zaborów” Fot. NaKolei.pl

Jaki jest najnowszy etap przygotowań do budowy CPK, jak prezentuje się lotnicza Polska na mapie transportowej Europy, jak zapowiadają się inwestycje komercyjne wokół lotniska- na te i inne pytania odpowiadali paneliści XI Europejskiego Kongresu Gospodarczego, który odbywa się w Katowicach.

Kancelaria Baker McKenzie przygotowała raport na temat opłacalności projektu CPK, według którego jego realizacja ma głębokie, rynkowe uzasadnienie. Lotniska Chopina i w Modlinie dochodzą do granic swoich możliwości, a te, które obsługują ruch przesiadkowy z Polski są również przepełnione i przepustowość ich również blokuje rozwój dla Polski. Dane pokazują, że kraje zarządzające dużymi lotniskami przesiadkowymi zarówno dla pasażerów, jak i towarów wypadają lepiej pod względem rozwoju ekonomicznego. Pozwala to bardziej efektywnie wpłynąć na rynek przesiadkowy zarówno w ruchu pasażerskim jak i towarowym.

Czynniki sukcesu lotnisk przesiadkowych

Podczas debaty podkreślono, że przykłady zagraniczne pokazują, iż największe huby przesiadkowe w 50% obsługują ruch lokalny. Dojazd transportem kolejowym wynosić musi do 30 minut. Taki czas pozwoli na dojazd pracowników najpierw do budowy, a następnie do codziennej obsługi lotniska. Zauważono również, że decyzja o przyszłości lotniska Chopina jest bardzo ważna w kwestii racji bytu CPK. A czynnik gospodarczy każdego portu przesiadkowego jest atrakcyjny tylko wtedy, gdy oferuje dużo połączeń w wielu kierunkach świata.

Z raportu wynika, że CPK powinno być lotniskiem przesiadkowym o średniej wielkości w porównaniu do Monachium. Taka wielkość jest odpowiednia dla potrzeb lokalnych oraz ogólnych. Wymagana jest apolityczność jeżeli chodzi o dostęp do tego lotniska. Według raportu  działanie lotniska Chopina będzie zagrażało ekonomicznemu sukcesowi CPK.

Analiza prawna przedstawia, że specustawa powołująca spółkę do działania projektu jest pozytywna. Co do inwestycji w projekt, z perspektywy prawnej najbardziej odpowiedni model to Partnerstwo Publiczno-Prywatne (PPP). Pozwalałoby to dzięki środkom państwowym wykorzystać doświadczenie firm prywatnych mających za sobą podobne inwestycje zakończone sukcesem. Tego typu formuła pozwala ograniczyć ryzyka poprzez doświadczenie jakim dysponują.

Lotnisko musi się zwrócić

Z punktu widzenia kolejowego musimy sfinansować i połączyć kolej trzech zaborów. Zrobić oddzielnie projekt komponentu kolejowego połączenia ze sobą największych miast w kraju oraz projekt przeniesienia lotniska Chopina do CPK- powiedział Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Jego zdaniem lotnisko – mówiąc wprost-  musi się zwrócić.

Inwestycje kolejowe to infrastruktura, która nie musi być dochodowa, ona powoduje przeniesienie ruchu towarowego i pasażerskiego, powoduje ruch ekologicznym środkiem transportu. Ona nie zarabia bezpośrednio, ale powoduje, że kraj się rozwija- dodał Wild.

Piotr Malepszak, p.o. prezesa Zarządu CPK stwierdził, że linie mają dać zupełnie nowy impuls do rozbudowy sieci kolejowej.

Musimy zastanowić się, czy rozwój autostradowy powoduje wystarczający rozwój transportu. Musimy postawić na kolej. Odpowiadamy na pytanie, czy chcemy koleją do Wrocławia z Warszawy dojechać w 1,5h, czy może chcemy przejechać samochodem z czasem 3-4h- powiedział Malepszak.

Chcemy nie tylko przenosić pasażerów na tory, ale i towary, gdzie obecny ich udział w transporcie kolejowym wynosi obecnie  ok. 10%. To za mało, biorąc po uwagę, że kolej jest najlepszym środkiem transportu na odległości 300-400km- zauważył p.o. prezesa Zarządu CPK.

Jak w dużym stopniu powinniśmy zacząć angażować się w transport towarowy pod względem CPK?

Odnośnie linii, które chcemy zbudować, to w pierwszej kolejności myślimy o przewozach pasażerskich oraz lekkich przewozach towarowych. Przeniesienie ruchu lekkiego udrożni ruch na starych liniach na przewóz ciężkich towarów- dodał Malepszak.

CPK to duży impuls dla rozwoju infrastruktury kolejowej. Prowadzone przez PLK inwestycje wpłyną na poprawę parametrów i atrakcyjność kolei. Przygotowujemy się też do nowej perspektywy,tak by już w pierwszym jej roku realizować inwestycje- dodał Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP PLK.