NaKolei.pl WiadomościPrzewozy pasażerskie Jak przewoźnicy kolejowi podnosili ceny w ostatnich latach?

Jak przewoźnicy kolejowi podnosili ceny w ostatnich latach?

MM

W ostatnich latach przewoźnicy kolejowi wprowadzali liczne zmiany w swoich ofertach.  W piątek (7 stycznia) do grona takich przewoźników dołączyło również PKP Intercity informując o zmianach w swojej ofercie, którą wprowadza po raz pierwszy od 2013 roku.

Jak pisaliśmy w grudniu, tuż przed wejściem w życie rozkładu jazdy na sezon 2021/2022, 7 przewoźników zdecydowało się na podwyżki cen biletów, argumentując swoje decyzje rosnącymi kosztami energii elektrycznej czy paliwa, wzrostem kosztów utrzymania taboru czy nieprzewidywalną sytuacją pandemiczną i związaną z nią zmniejszoną frekwencją w pociągach. Warto jednak przyjrzeć się zmieniam cen biletów w ostatnich latach.

Koleje Dolnośląskie

Przewoźnik począwszy od 2016 roku wprowadził 4 zmiany w swoich cennikach, w tym jedną w 2016 roku, dwie w 2019 roku oraz ostatnia w grudniu 2021 roku. Każdy z tych ruchów wynikał z rosnących kosztów działalności bądź chęci ujednolicenia zasad funkcjonowania biletów aglomeracyjnych.

Koleje Śląskie

W 2016 roku Koleje Śląskie wprowadziły zmiany w swoich cennikach na wybranych najbardziej popularnych liniach, jednak systemowa zmiana cen biletów została wprowadzona w maju 2021 roku. Była to pierwsza, z ogłaszanych trzech, zmian w taryfie przewozowej. Należy więc spodziewać się kolejnych podwyżek.

Koleje Mazowieckie

Poza zmianą grudniową swoich cenników Koleje Mazowieckie wprowadzały także zmiany w 2020 roku, uzasadniając je wówczas wzrostem opłat za energię oraz rosnącej płacy minimalnej.

Łódzka Kolej Aglomeracyjna

Przewoźnik ten wprowadzał zmiany w swoich cennikach w 2016 i 2017 roku. W pierwszym przypadku był to wzrost o 20 proc. cen biletów w ramach oferty Łódź bliżej Ciebie. Kolejny rok przyniósł zaś ujednolicenie oferty z POLREGIO na wybranych trasach, co przyniosło wzrost cen o 5 proc.

POLREGIO

Spółka POLREGIO dokonywała na przestrzeni ostatnich minionych czterech lat trzy zmiany w cennikach: w 2018 roku, w 2019 roku i ostatnia w grudniu 2021 roku. Były one podyktowane m.in. rosnącymi kosztami energii czy dostępu do infrastruktury.

Najwięcej przewoźników zdecydowało się wprowadzić zmiany właśnie przed wejściem rozkładu jazdy 2021/22: bo było ich łącznie 7 (o tym pisaliśmy tutaj) , chociaż po miesiącu obowiązywania RRJ do tego grona dołącza jeszcze PKP Intercity. Aczkolwiek warto zaznaczyć, że u przewoźnika dalekobieżnego to pierwsza zmiana od kilku dobrych lat, w czasie kiedy inni przewoźnicy zdążyli wprowadzić już kilka zmian w swojej ofercie.

Licznie wprowadzane zmiany przez przewoźników samorządowych i aglomeracyjnych na przestrzeni ostatnich lat doprowadziły do sytuacji, w której bilety na przejazdy pociągami PKP Intercity czasem pozostawały tańsze od tych oferowanych na danym odcinku przez przewoźnika regionalnego. Dla przykładu bilet okresowy ze Skierniewic do Warszawy Zachodniej według nowo ogłoszonego cennika przewoźnika dalekobieżnego wyniesie 378 zł, w Kolejach Mazowieckich zaś bilet taki kosztuje już dziś 410 zł, w przypadku pociągów InterRegio, uruchamianych przez POLREGIO, koszt biletu okresowego to 230 zł. Pociągi Kolei Mazowieckich ten odcinek pokonują w około godzinę, pociągi PKP Intercity w około 40 minut, pociągi InterRegio na przejechanie tego odcinka potrzebują około 45 minut.

Rosnące ceny energii, wzrost wynagrodzeń, szeroko rozwijane i realizowane programy inwestycyjne sprawiają, że przewoźnicy dochodzą do momentu, w którym konieczne jest wprowadzenie nowych cenników. PKP Intercity w swoim ostatnim komunikacie przedstawiło wyliczenia procentowe wzrostu kosztów w przeliczeniu na jednego pasażera:

Od ostatniej aktualizacji cen biletów istotnie zwiększyły się koszty działalności spółki – pomiędzy 2014 a 2020 rokiem wzrost w tym zakresie wyniósł ponad 30% w przeliczeniu na pasażera. O ponad 140% wzrosły koszty związane z remontami taboru kolejowego oraz stacji postojowych. Znacząco wzrosły ceny energii trakcyjnej – o około 65%.

 

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności