6,3K
Ile jeszcze lat będą nas witać na peronach jednostki EN57? Tutaj zaskoczenia niema, bo w zależności od przewoźnika będzie to od kilku lat, do nawet ponad 20.
Dowiedzieliśmy się ile lat jeszcze będą eksploatowane jednostki EN57 przez poszczególnych przewoźników kolejowych. Informacją tą podzieliło się Ministerstwo Infrastruktury, odpowiadające na interpelację Posłanki Pauliny Matysiak. Jednostki EN57 były produkowane od 1961 roku w zakładach Pafawag we Wrocławiu. Do dzisiaj obsługują one ruch aglomeracyjny i u niektórych przewoźników stanowią znaczną część w parku taborowym. Oczywiście większość jest już po modernizacji i uzyskały nowe oznaczenie, natomiast Posłanka pytała się o niezmodernizowane jednostki EN57.
Ile niezmodernizowanych EN57 znajduje się w tej chwili w eksploatacji?
Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że na stan dzisiejszy wygląda to tak
- Koleje Dolnośląskie – jeden eksploatowany pojazd o oznaczeniu EN57-1703,
- Koleje Mazowieckie – 47 pojazdów, z czego 28 zostało wyłączonych z ruchu i przeznaczonych na likwidację,
- PKP SKM w Trójmieście – 19 EN57,
- POLREGIO – 98 sztuk EN57 znajdujące się w: Bydgoszczy, Białymstoku, Gdyni, Kielcach, Krakowie, Lublinie, Łodzi, Olsztynie, Opolu, Wrocławiu, Rzeszowie oraz Zielonej Górze,
- Koleje Śląskie – jeden zespół EN57 o numerach 1085.
Kiedy wycofanie EN57 z ruchu?
Ministerstwo Infrastruktury uzyskało od przewoźników planowane daty wycofania EN57 z eksploatacji:
- Koleje Mazowieckie – spółka planuje eksploatację ostatnich pojazdów serii EN-57 przynajmniej do roku 2026;
- PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. jako datę graniczną wskazuje osiągnięcie przez ostatnie niezmodernizowane zespoły trakcyjne serii EN-57 przebiegu, kwalifikującego go na skierowanie do przeglądu poziomu „P5”. Przedstawiono orientacyjną, graniczną datę eksploatowania pojazdów serii EN-57 na rok 2042;
- Koleje Śląskie Sp. z o. o. planują wykorzystywać tabor z serii EN-57 do obsługi pasażerskich przewozów do końca roku 2021;
- Koleje Dolnośląskie S.A. przekazały, że nie istnieją aktualnie przesłanki uzasadniające wycofanie eksploatowanego pojazdu; z tego tez powodu nie określają jeszcze daty zakończenia eksploatacji EN57-1703;
- POLREGIO Sp. z o. o. poinformowało, że ze względu na ilość posiadanego taboru z serii EN-57 oraz związanych z nimi cyklami przeglądowymi, nie jest aktualnie możliwe ustalenie planowanej daty wycofania ww. pojazdów z eksploatacji.