W najbliższy czwartek, 21 listopada 2024 r. wszystkie związki zawodowe SNCF zwołały strajk ostrzegawczy, aby zaprotestować przeciwko likwidacji Fret SNCF.
Francuski rząd zdecydował o likwidacji spółki Fret SNCF i utworzeniu nowych podmiotów w jej miejsce. Decyzja ta była efektem dochodzenia Komisji Europejskiej, która zarzuciła firmie otrzymywanie nielegalnych subsydiów z pieniędzy publicznych. Rynek kolejowych przewozów towarowych we Francji został otwarty na konkurencję w 2006 roku, jednak państwowy operator od tego czasu notował straty. W latach 2007–2019 rząd Francji wsparł Fret SNCF, anulując jej długi na kwotę 4,3 miliarda euro, co stało się przedmiotem zastrzeżeń ze strony KE jako naruszenie unijnych zasad konkurencji.
Obawiając się nałożenia przez Komisję Europejską wysokich kar finansowych za nielegalną pomoc publiczną, władze Francji postanowiły rozwiązać Fret SNCF. W miejsce dotychczasowej spółki powstaną dwa nowe podmioty: Hexafret, odpowiedzialny za przewozy towarowe, oraz Technis, zajmujący się serwisem taboru. Dodatkowo część aktywów Fret SNCF, w tym strategiczne kontrakty na przewozy na kluczowych trasach międzynarodowych, została przekazana konkurencyjnym operatorom. Do końca roku około 30% działalności przewozowej Fret SNCF ma przejść w ręce innych firm, zgodnie z wymaganiami KE.
Związki zawodowe wzywają do natychmiastowego zatrzymania tego, co określają jako „proces rozczłonkowania” Fret SNCF, ostrzegając, że ruch ten nie tylko zagraża przyszłości transportu kolejowego towarów w ramach Unified Public Group (GPU), ale także przewiduje likwidację ponad 500 miejsc pracy i redukcję ochrony socjalnej dla pracowników Fret. Związki ostrzegają również, że ten strajk jest ultimatum przed dłuższą i silniejszą akcją strajkową w grudniu w okresie świątecznym.