Wrocławski Klub Sympatyków Kolei zorganizował wczoraj przejazd historycznym składem po malowniczych liniach kolejowych wokół Wrocławia. Skład prowadziła lokomotywa spalinowa SU45-079, czyli popularny „Fiat”.
W ramach projektu “Kolejowe szlaki Dolnego Śląska” historyczny skład z kolekcji Klubu po raz pierwszy dotarł aż do stacji Kłodzko Miasto. A dla pasażerów dostępne były trzy specjalne pociągi: „Wielka Sowa”, „Kalenica” i „Twierdza”.
Dolny Śląsk słynie z jednych z najbardziej urokliwych i malowniczych tras kolejowych w Polsce. Mają one tez ogromny walor historyczny. Przykładem są linie kolejowe nr 266 i 286, które przebiegają wzdłuż pasm Sudetów Środkowych.
Linia nr 266 to dawna Kolej doliny Bystrzycy, nazwana Koleją Bystrzycką. Powstała w latach 1902 – 1904. Stanowi prawdziwe dzieło sztuki inżynieryjnej. Pomiędzy Świdnicą a Jedliną Zdrój jej tor biegnie wzdłuż rzeki Bystrzyca i kilkakrotnie ją przekracza. Znajdują się tutaj liczne mosty i przeprawy o oryginalnej konstrukcji, jak np. “Most Gerbera”.
WKSK podkreśla, że choć trasa ta miała znaczenie handlowe, to budowano ją prawdopodobnie także z myślą o turystyce. To dlatego przęsła mostów skierowane są w dół, aby nie zasłaniały podróżnym widoków z okien wagonów. Przejazd tą linią zapewnia podziwianie panoramy Gór Sowich oraz doliny, w których przebiega szlak. Jedną z wielu ciekawostek jest fakt, że przed stacją w Jugowicach podróżni mogli zobaczyć na horyzoncie Zamek Grodno.
Natomiast linia nr 286 Kłodzko Główne – Wałbrzych Główny powstała w latach 70. XIX wieku. I skracała czas przejazdu między Berlinem a Wiedniem. Linia obejmuje jedne z najwyższych mostów i wiaduktów kolejowych w Polsce oraz trzy tunele, w tym jeden o długości ponad kilometra. Z tych powodów jest to jedna z najbardziej malowniczych tras kolejowych w Polsce.
Wrocławski klub planuje kolejny przejazd składem prowadzonym przez „Fiata” w trakcie majowego weekendu. Pociąg zawiezie pasażerów do Bystrzycy Kłodzkiej.