Kolej na świecie Przewozy pasażerskie Wiadomości

Eurostar na skraju bankructwa. Większościowy udziałowiec SNCF prosi o pomoc rząd Wielkiej Brytanii

Eurostar na skraju bankructwa. Większościowy udziałowiec SNCF prosi o pomoc rząd Wielkiej Brytanii Fot. AFP

Przewoźnik kolejowy, który przede wszystkim znany jest z realizacji połączeń dużych prędkości przez tunel pod kanałem La Manche znalazł się w krytycznej sytuacji finansowej. Spowodowane to jest załamaniem się podróży między Wielką Brytanią a kontynentem.

Eurostar dotychczas kojarzony był z szybkim i stosunkowo tanim środkiem transportu na trasie pomiędzy Londynem, Paryżem, Amsterdamem i Brukselą. Dzisiaj, niestety przewoźnik znalazł się w krytycznej sytuacji finansowej. Wpływ na to miała pandemia koronawirusa, która krytycznie wpłynęła na płynność finansową Eurostar, zważając na wyjątkowość oferty przewozowej, która opiera się na połączeniach międzynarodowych. Obecnie Eurostar obsługuje jedno połączenie dziennie między Paryżem a Londynem, przed pandemią w godzinach szczytu uruchamiano nawet dwa pociągi na godzinę.

Dyrektor zarządzający Kolei Francuskich (SNCF) Christophe Fanichet poinformował o tragicznej sytuacji Eurostaru: “Firma jest w krytycznym stanie, powiedziałbym nawet, że bardzo krytycznym”. SNCF jest większościowym udziałowcem w spółce Eurostar. Według Dyrektora zarządzającego SNCF liczba pasażerów Eurostaru spadła o 85 % r/r. Według niego grupa potrzebuje dodatkowej gotówki, aby zapobiec upadkowi.

Spółce nie pomogły również w ostatnim czasie zamknięcia granic z Wielką Brytanią, na co miało wpływ odkrycie nowej mutacji koronawirusa. Ponadto od 14 stycznia przybywający do Francji z Wielkiej Brytanii muszą poddać się siedmiodniowej kwarantannie, by następnie przejść test na koronawirusa PCR.

Eurostar prosi o pomoc rząd Wielkiej Brytanii

Przewoźnik zgłosił się z prośbą o pomoc do rządu Wielkiej Brytanii. Chcą otrzymać wsparcie finansowe, podobnego do tego jakie zostało przydzielone uziemionym liniom lotniczym.

Staramy się o wsparcie finansowe od brytyjskiego rządu, podobnie jak wsparcie otrzymały linie lotnicze i po raz kolejny prosimy o rozszerzenie tego rodzaju wsparcia na międzynarodowe koleje dużych prędkości, które zostały poważnie dotknięte przez pandemię – czytamy w komunikacie Spółki Eurostar.

W komunikacie czytamy również, że bez dodatkowego finansowania ze strony rządu istnieje realne zagrożenie, że przewoźnik wkrótce zbankrutuje. Wsparcie Eurostaru poparło 25 dyrektorów i naukowców, którzy wystosowali list do brytyjskiego Kanclerza Skarbu, Rishiego Sunaka.

Warto wspomnieć, że większościowym udziałowcem (55%) jest SNCF (Koleje Francuskie), od 2015 roku 40% udziałów należy do anglo-kanadyjskiego konsorcjum Patina Rail, które swoje udziały odkupiło od rządu Wielkiej Brytanii. Natomiast 5 % należy do SNCB (Kolei Belgijskich).

Przypuszczam, że francuski rząd będzie wspierał Eurostar, ale nie sam – powiedział francuski ekonomista, profesor ves Crozet. 

Według niego, zważając na fakt, że francuski SNCF ma większość udziałów to rząd francuski wesprze Eurostar, ale zapewne będzie zwracać się do rządu brytyjskiego o wsparcie przedsięwzięcia.