Strona główna » Wiadomości » ETCS w parowozie

ETCS w parowozie

Krzysztof Losz
Fot. The A1 Steam Locomotive Trust

Brytyjczycy testują działanie urządzeń ETCS na lokomotywie parowej Tornado.

 

ETCS w parowozie – projekt ten Brytyjczycy nazwali Pathfinder.  Montaż i zastosowanie technologii ETCS (Europejski System Sterowania Pociągiem) w lokomotywach parowych otworzy nowe możliwości przed turystyką kolejową. Da bowiem możliwość jazdy parowozów na trasach posiadających cyfrowe systemy bezpieczeństwa i sterowania ruchem. W ten sposób turystyka kolejowa obejmie kolejne regiony kraju. ETCS podniesie także poziom bezpieczeństwa podróży kolejowych zabytkowym taborem.

Do testów wybrano lokomotywę Tornado, która należy do spółki The A1 Steam Locomotive Trust. Właściciel lokomotywy poinformował, za montaż urządzeń pokładowych ETCS odpowiada Hitachi Rail, a przy projekcie współpracuje także firma AtkinsRealis. Natomiast integracja całego systemu leży w rękach Network Rail.

ETCS w parowozie – projekt ten wymagał pokonania wielu wyzwań i problemów. Montaż i praca urządzeń ETCS w parowozie nie jest łatwa. Trzeba zadbać nie tylko o wykonanie zasilania elektrycznego, ale również o to, aby system był odporny na bród, hałas i wibracje. Czy na wodę, która dostaje się do lokomotywy parowej w trakcie opadów deszczu. A tych na Wyspach przecież nie brakuje.

Lokomotywa Tornado ma za sobą szereg testów z użyciem ETCS. Odbyły się także nocne przejazdy na linii Cambrian między Shrewsbury i Newtown, w środkowej Walii. Ta trasa posiada ETCS od 2011 roku.

Jesteśmy bardzo zadowoleni, że Tornado został wybrany jako pierwszy na świecie parowóz wyposażony w ETCS. Aktywnie zaangażowaliśmy się w zapewnienie platformy do testowania ETCS w tym trudnym środowisku. Rozszerzyliśmy system elektryczny Tornado, aby zapewnić dodatkową potrzebną moc. Obejmowało to montaż drugiego turbogeneratora parowego, nowego alternatora napędzanego osią i trzeciego banku akumulatorów, dedykowanego dla ETCS. System jest zaprojektowany tak, aby zapewnić bardzo niezawodne zasilanie elektryczne, aby w pełni spełnić wymagania dostępności nowoczesnego pokładowego systemu sygnalizacji cyfrowej – powiedział Rob Morland, inżynier elektryk z The A1 Steam Locomotive Trust.

W kolejnych miesiącach Brytyjczycy planują kolejne testy na innych lokomotywach, także starych, zabytkowych pojazdach z silnikiem dieslowskim.

 

Podobne artykuły