Budowa ekranów akustycznych wzdłuż linii kolejowych w Olkuszu nie jest potrzebna – wynika z odpowiedzi na interpelację posła Łukasz Kmity (PiS). Poseł podjął interwencję w tej sprawie na prośbę grupy mieszkańców miasta.
Poseł uznał – na podstawie skarg mieszkańców Olkusza – że istnieje konieczność budowy ekranów akustycznych wzdłuż linii kolejowych nr 62 i 65. Ludzie skarżyli się na zbyt duży hałas, jaki wytwarzają zwłaszcza pociągi towarowe jeżdżące przez miasto.
Łukasz Kmita argumentował w interpelacji do ministrów klimatu i środowiska oraz infrastruktury, że na hałas narażeni są zwłaszcza mieszkańcy ulic: 29 Listopada, Dąbrowskiego i Żuradzkiej. Tam tory dzieli od domów ledwie 50 metrów.
Tymczasem zarówno linią 62 (Tunel–Sosnowiec), jak i szczególnie linią nr 65 (linia LHS) kursują ciężkie pociągi towarowe. Każdorazowy przejazd pociągów wiąże się nie tylko z uciążliwym hałasem, ale nawet z drżeniem ustawionych w meblach serwisów z porcelany czy szklanej zastawy stołowej. Sytuacja od lat jest nierozwiązana, a cierpią z tego powodu mieszkańcy – podnosił poseł Łukasz Kmita w swojej interpelacji.
I wskazywał, że ekrany powinny stanąć na odcinku od ul. Mickiewicza do ul. Świętokrzyskiej oraz do dworca PKP, i następnie wzdłuż ul. Pakuskiej.
Ekrany zbędne na lk 62
Jednak z odpowiedzi wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka wynika, że zarządcy infrastruktury nie przewidują budowy w Olkuszu ekranów dźwiękochłonnych. Poziom hałasu nie jest bowiem tak duży, aby ekrany były konieczne.
Wiceminister poinformował, że PKP PLK prowadzą obecnie prace modernizacyjne na linii nr 62 w obrębie stacji Olkusz. Sprawa hałasu znalazła się w decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie w sprawie tej inwestycji. Urząd dokonał bowiem analizy akustycznej linii nr 62.
Jej wyniki nie wykazały, aby eksploatacja linii kolejowej nr 62 objętej projektem była źródłem ponadnormatywnego hałasu dla zabudowy chronionej akustycznie, w tym również w lokalizacji wskazanej w interpelacji. Ze względu na brak przekroczeń obowiązujących norm organ nie nałożył obowiązku zabudowy urządzeń ochrony przed hałasem – stwierdził Piotr Malepszak.
Wiceminister dodał, że na linii kolejowej nr 62 na odcinku Tunel – Bukowno jeździ rocznie mniej niż 30 tys. pociągów. Dlatego ten szlak nie jest zaliczany do obiektów, których eksploatacja może powodować negatywne oddziaływanie akustyczne. I PLK nie mają obowiązku wykonywania okresowych pomiarów poziomu hałasu
Ważne są też koszty. Okazuje się bowiem, że wskazany w interpelacji poselskiej odcinek pomiędzy ul. Mickiewicza i ul. Pakuską w Olkuszu to ok. 2,8 km linii kolejowej. Tymczasem koszt ekranów o zbliżonej długości można oszacować na 17 mln zł na jedną stronę linii kolejowej.
Ale Piotr Malepszak zapewnił, że inwestycja PKP PLK w Olkuszu spowoduje, że przejazdy pociągów będą niższe. Taki efekt przyniesie m.in. modernizację podtorza i korekta geometrii toru.
PKP LHS też obniża hałas
Większym problemem są pociągi kursujące przez Olkusz po linii nr 65. Obsługuje ją spółka PKP LHS, która prowadzi cięższe składy towarowe niż jeżdżą po lk 62. A ruch pociągów jest zbliżony lub większy od ruchu na linii nr 62. Ponadto LHS ma pociągi z trakcją spalinową i te wszystkie czynniki łącznie powodują, że „oddziaływanie na środowisko linii kolejowej LHS jest większe niż oddziaływanie linii kolejowej nr 62”. Tym niemniej i w tym przypadku nie ma podstaw, aby żądać od PKP LHS stawiania ekranów akustycznych.
Spółka cały czas usuwa wszelkie usterki nawierzchni torowej. Ponadto LHS wykonała szereg prac, aby zmniejszyć poziom emisji drgań i hałasu powstających w wyniku eksploatacji linii kolejowej nr 65 w obrębie miasta Olkusz. Służyły temu m.in. wykonanie toru głównego w technologii bezstykowej na odcinku Hrubieszów Graniczny – Stawków Południowy oraz zabudowa podkładek amortyzacyjnych i szlifowanie szyn. Wiceminister Malepszak zaznaczył, że lk 65spełnia wszystkie wymagania, jakie nakłada na nią polskie prawo.
PKP LHS nie przewiduje budowy elementów ochrony akustycznej na ww. odcinku ponieważ ze względu na bardzo wysokie koszty budowy elementów ochrony akustycznej nie ma podstaw prawnych do ponoszenia wydatków inwestycyjnych na ww. cel – wyjaśnił Piotr Malepszak.
Wiceszef resortu infrastruktury dodał, że analizie poddano natężenie ruchu pociągów ruch na szlaku Zarzecze – Bukowno w okresie do października 2024 r. do marca 2025 r. Dobowo jeździ tędy pomiędzy 4 a 5 par pociągów. Malepszak zapewnił, że PKP LHS pracuje nad tym, aby zlikwidować pewne uciążliwości dla mieszkańców. W tym celu spółka powołała komisję terenową, która przeprowadzi oględziny techniczne wskazanego odcinka linii kolejowej nr 65. I jeśli stwierdzi jakieś usterki techniczne, to zostaną one niezwłocznie usunięte.