Strona główna » Wiadomości » Przewozy pasażerskie » Dworzec w Witnicy otwarty

Dworzec w Witnicy otwarty

Redakcja
Fot. PKP SA

Jasna, odnowiona elewacja, zielona stolarka okienna i drzwiowa, a także hol z posadzką w czarno-białą szachownicę – tak wygląda po zakończonej  inwestycji wybudowany w 1857 roku dworzec w Witnicy.

Przebudowa budynku zrealizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko trwała nieco ponad dwa lata. W tym czasie renowację przeszła elewacja zabytkowego dworca wraz ze znajdującymi się na niej detalami architektonicznymi. Pomalowano ją na jasny kolor, który pasuje do ciemnozielonej stolarki okiennej i drzwiowej. Na budynku przywrócono zegary, a także zamontowano nowe, przestrzenne logotypy PKP S.A., z nazwą stacji (od strony peronów) oraz napisem „dworzec kolejowy” (od strony miasta). Na elewacji poddano renowacji również historyczne, malowane napisy z nazwą stacji „Witnica” z czarnymi literami na białym tle, które odkryto podczas prac renowacyjnych.

W ostatnich latach polski rząd, z wykorzystaniem ogromnych środków budżetowych oraz funduszy europejskich modernizował i rozbudowywał infrastrukturę kolejową, jednocześnie niejednokrotnie przywracając świetność zabytkom, które – tak jak dworzec w Witnicy – pamiętają niemalże początki kolejnictwa. Szanując więc przeszłość patrzymy raźno w przyszłość. Skierowaliśmy sprawy kolei na właściwe tory – mówi Grzegorz Puda, minister funduszy i polityki regionalnej.

Polska kolej cały czas się zmienia i staje bardziej komfortowa. Wszystko to dzięki inwestycjom w infrastrukturę torową, tabor oraz dworce. Wizyta na nich jest bardzo ważnym etapem podróży. Dlatego tak bardzo cieszy, że w całym kraju przybywa komfortowych, bezpiecznych i przyjaznych dworców kolejowych, takich jak niedawno otwarty obiekt w Witnicy. Jestem przekonany, że stanie się on wizytówką tej miejscowości – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Nowy wygląd zyskało wnętrze dworca. Nowocześnie urządzony hol dworca z jasnymi ścianami i posadzką w czarno-białą szachownicę, wyposażono w ławki, gabloty z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i  odjazdów pociągów oraz system informacji głosowej. Tuż przy nim znalazło się pomieszczenia kas biletowych oraz toalety. Na parterze i piętrze dworca przygotowano lokale na wynajem pod działalność handlowo-usługową lub biura.

Przebudowany dworzec w Witnicy stał się również przyjazny dla osób z niepełnosprawnościami, gdyż zlikwidowano bariery architektoniczne, a także wprowadzono szereg usprawnień. Wśród nich: oznaczenia w alfabecie Braille’a, mapy dotykowe dworca oraz ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących. Od strony peronów wykonano również specjalną pochylnię. Z jej pomocą osoby poruszające się na wózkach zyskają dostęp do holu dworca.

Przy przebudowie zadbano o ekologię i bezpieczeństwo. Dworzec wyposażono w automatycznie sterowane i energooszczędne oświetlenie, a także system inteligentnego zarządzania budynkiem (Building Management System). Jego głównym zadaniem jest nadzór nad pracą urządzeń i systemów, a także optymalizacja zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody. Pozytywnie na zużycie energii w budynku wpłynęło jego ocieplenie oraz montaż stolarki okiennej i drzwiowej o niskim współczynniku przenikalności ciepła. Zakończona właśnie inwestycja ma również wpływ na poprawę bezpieczeństwa pasażerów i budynku. Podczas jej trwania budynek wyposażono w nowoczesne systemy bezpieczeństwa: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe.

Inwestycja objęła również najbliższe otoczenie dworca. Znajdujące się w pobliżu budynki gospodarcze przebudowano na wiatę rowerową, a drugi z nich na śmietnikową. Przy dworcu powstało również kilka miejsc postojowych dla samochodów. Wykonano również chodnik oraz elementy małej architektury.

Fot. PKP SA

Przebudowa dworca w Witnicy kosztowała 18,7 mln złotych brutto. Inwestorem były Polskie Koleje Państwowe S.A., a wykonawcą prac budowlanych firma Berger Bau Polska z Wrocławia. Funkcję inżyniera kontraktu sprawowała SAFAGE SAS z Warszawy. Natomiast dokumentację projektową opracowała pracownia architektoniczna Pas Projekt z Nadarzyna.

Podobne artykuły