Strona główna » Bez kategorii » Dominacja sprzedaży biletów online

Dominacja sprzedaży biletów online

Redakcja
fot. POLREGIO

Niemal 43% biletów pasażerowie kupili przez aplikacje i internetowe systemy sprzedaży. Rok 2023 był kolejnym, w którym spadły udziały sprzedaży biletów w kasach stacjonarnych. W okienkach na dworcach pasażerowie kupili ponad 25% biletów. W porównaniu rok do roku zmniejszyły się również udziały sprzedaży u obsługi pociągu i biletomatach na stacjach.

Coraz częściej pasażerowie kupują bilet przez Internet i aplikacje mobilne – w ubiegłym roku aż 42,9% podróżnych skorzystało z tej opcji. Jest to więcej o 8 punktu procentowego niż w 2022 r. i aż o 15 punktów procentowych więcej niż w 2021 r.

W kasach pasażerowie kupili 25,5% biletów. Sprzedaż w stacjonarnych kasach biletowych zmniejsza się co roku o ok. 4-5 punktów procentowych. W 2023 r. był to spadek o 3,8 punktu procentowego rok do roku. Bilety u drużyn konduktorskich kupiło 18,4% korzystających z usług kolei. Oznacza to sprzedaż niższą o 2,5 punktu procentowego niż w 2022 r. Niewielkie spadki miały też miejsce w przypadku biletomatów na stacjach (0,8 punktu procentowego) i automatów biletowych dostępnych na pokładzie pociągów (0,03 punktu procentowego).

Gdzie kupujemy droższe biletyW kasach nadal kupujemy bilety droższe niż w innych kanałach dystrybucji – miesięczne, sieciowe, na dłuższe trasy. Sprzedaż w kasach stacjonarnych generuje 31,5% przychodów ze sprzedaży biletów przy udziale 25,5% w liczbie sprzedanych. Także w udziale w przychodach widać z roku na rok rosnącą popularność sprzedaży przez Internet i aplikacje mobilne. W ubiegłym roku taka sprzedaż przyniosła 41,6% przychodów (przy udziale 42,9% w liczbie biletów), a w 2021 r. było to 27%. Co ciekawe, w 2021 r. bilety sprzedane w kasach stanowiły 40,9% przychodu, czyli niemal tyle co sprzedaż online w ubiegłym roku. Z kanałów online podróżni korzystają najczęściej wtedy, gdy potrzebują biletu jednorazowego. Podobnie w biletomatach i obsługi pociągu kupujemy bilety na pojedyncze trasy i krótsze dystanse – udziały w przychodach są w tych kanałach dystrybucji niższe niż udziały w liczbie sprzedanych biletów.

Tab. 1. Udział kanałów dystrybucji wg liczby sprzedanych biletów w latach 2020-2023

Kanał dystrybucji 2020 2021 2022 2023
Aplikacje i internetowe systemy sprzedaży 18,2% 27,9% 35,0% 42,9%
Stacjonarne kasy biletowe 39,3% 35,1% 29,3% 25,5%
Obsługa pokładowa (drużyny konduktorskie) 17,6% 21,5% 20,8% 18,4%
Automaty stacjonarne (na stacjach) 7,5% 8,3% 8,4% 7,7%
Automaty mobilne (w pojazdach) 0,7% 0,9% 1,1% 1,1%
Pozostałe 16,7% 6,2% 5,3% 4,5%

Tab. 2. Udział kanałów dystrybucji w przychodach z tytułu sprzedaży biletów w latach 2021-2023

Kanał dystrybucji 2021 2022 2023
Aplikacje i internetowe systemy sprzedaży 27,0% 34,3% 41,6%
Stacjonarne kasy biletowe 40,9% 35,8% 31,5%
Obsługa pokładowa (drużyny konduktorskie) 17,6% 16,7% 15,0%
Automaty stacjonarne (na stacjach) 7,6% 6,8% 6,0%
Automaty mobilne (w pojazdach) 0,8% 0,9% 0,9%
Pozostałe 6,1% 5,4% 4,9%

 

Podobne artykuły