Kolejarze z Polski i Litwy podpisali porozumienie dot. rozwoju transportu kolejowego między naszymi państwami. Pierwszy już list intencyjny ws. uruchomienia pociągu Warszawa – Wilno podpisano w 2020 roku.
Jak poinformowały władze PKP S.A., podczas trwającego w Wilnie spotkania z przedstawicielami Kolei Litewskich, doszło do podpisania „Porozumienia o wzajemnej współpracy między AB ,,Lietuvos geležinkeliai” (AB LTG), a Polskimi Kolejami Państwowymi S.A. w zakresie rozwoju transportu kolejowego przez polsko-litewska granicę państwową.”
Porozumienie podpisał Prezes PKP S.A., Krzysztof Mamiński oraz Prezes AB LTG – Egidijus Lazauskasa. Jak sam tytuł dokumentu wskazuje, chodzi o rozbudowę połączeń przez granice naszych państw. Już teraz od granicy z Polską do Kowna jeżdżą pociągi po europejskim torze, dzięki czemu przewóz towarów odbywa się bez przeładunku – więcej informacji.
Przypomnijmy, że o rozbudowie siatki połączeń pasażerskich między Polską a Litwą mówi się od dłuższego czasu. W 2020 roku PKP Intercity podpisało list intencyjny z Kolejami Litewskimi dotyczący uruchomienia wspólnego połączenia relacji Wilno – Warszawa. Na początku zakładano, że pierwszy pociąg mógłby wyruszyć w trasę w drugiej połowie 2021 roku, by następnie przekładać termin startu. Jeszcze w październiku 2021 roku Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk spotkał się ze swoim litewskim odpowiednikiem, wtedy komunikowano, że trwają rozmowy międzyrządowe, aby pociąg ten uruchomić w 2022 roku.
Niedługo później, bo w listopadzie 2021 roku zapowiedzi te stały się nieaktualne. Wtedy, jak poinformował Wiceminister Infrastruktury Andrzej Bittel, nie doczekamy się startu pociągu w 2022 roku, a najwcześniej w połowie 2023 roku. Wiceminister stwierdził, że połączenie to jest uzależnione od posiadania przez stronę litewską dostępnej lokomotywy spalinowej, która poprowadziłaby pociąg po niezelektryfikowanej linii do Kowna.
Strona litewska poinformowała, że będzie posiadała taki tabor nie wcześniej niż w czerwcu 2023 roku. Zatem plany uruchomienia połączenia Polska – Litwa w ramach aktualnych uzgodnień ze stroną litewską, możliwe będą do zrealizowania od aktualizacji Rocznego Rozkładu Jazdy edycji 2022/2023 – poinformował pod koniec 2021 roku Wiceminister Bittel.
Pamiętajmy, że Polskę i kraje bałtyckie ma połączyć Rail Baltica, czyli linia KDP, która ma zbliżyć nasze stolice do siebie. Do tego czasu wskazując połączenie do Wilna mówi się o przesiadce w Kownie. Natomiast w kwestii Rail Baltiki, warto wskazać, że PKP ma ogłosić przetarg na zakup do 450 nowych wagonów, których część z nich ma być homologowana właśnie na Litwę – więcej informacji.
Połączenie Białystok – Kowno
Warto wskazać, że do Kowna cały czas można dojechać, tyle że w krótszej relacji z Białegostoku. POLREGIO przywróciło połączenie w lipcu br., po przerwie związanej z pandemią koronawirusa. Przejazd pociągiem zajmuje około 5,5 godziny, a samo połączenie z Białegostoku do Kowna odjeżdża w piątki i soboty (w drogę powrotną pociąg odjeżdża w soboty i niedziele).
Porozumienie UTK z litewską stroną
Dodatkowo, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego podpisał porozumienie z Dyrektorem litewskiego organu ds. bezpieczeństwa transportu – Lietuvos Transporto Saugos Administracija. Dokument określa zasady współpracy w odniesieniu do wydawania jednolitych certyfikatów bezpieczeństwa i zezwoleń na wprowadzenie do obrotu dla pojazdów poruszających się do stacji granicznych na linii kolejowej łączącej Polskę i Litwę.
Podpisane porozumienie dotyczy transgranicznej linii kolejowej nr 51 Trakiszki – Mockava. Określa ono zasady współpracy w zakresie różnych zadań krajowych organów ds. bezpieczeństwa Polski (Prezes Urzędu Transportu Kolejowego) i Litwy (Lietuvos Transporto Saugos Administracija). Ustalenia ujęte w dokumencie są niezbędne dla sprawnego prowadzenia działań nadzorczych nad infrastrukturą kolejową łączącą Polskę i Litwę, a także nad operującymi na niej przewoźnikami.
Ze strony UTK, porozumienie podpisał dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK, natomiast ze strony litewskiej Genius Lukošius, Dyrektor Lietuvos Transporto Saugos Administracija.
Porozumienie z litewskim organem ds. bezpieczeństwa transportu to ważny krok w zacieśnianiu współpracy w zakresie polskiego i litewskiego transportu kolejowego. Linia kolejowa z Trakiszek do Mockavy to jedyny szlak kolejowy, który łączy te oba kraje, stąd niezbędne jest precyzyjne określenie zasad dalszych wspólnych działań przede wszystkim w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego, zarówno towarowego, jak i pasażerskiego – powiedział dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Bardzo cieszy mnie podpisanie porozumienia z naszym polskim odpowiednikiem. Współpraca litewsko-polska w zakresie transportu kolejowego nabiera coraz większego znaczenia, szczególnie w kontekście ostatnich wydarzeń na arenie międzynarodowej. Podpisane dzisiaj porozumienie otwiera drogę do dalszego rozwoju przewozów przez wspólną granicę – podkreślił Genius Lukošius, Dyrektor Lietuvos Transporto Saugos Administracija.
Warunkiem wydania certyfikatu lub zezwolenia do stacji granicznej będzie oświadczenie wnioskodawcy o spełnieniu stosownych wymagań (dla certyfikatów wynikają one przede wszystkim z Miejscowych Porozumień Granicznych, zaś w przypadku pojazdów to posiadanie radia, rejestratora prawnego oraz zgodność pojazdu z trasą). W zakresie nadzoru porozumienie określa m.in. zasady wymiany informacji o podmiotach wymagających wspólnego nadzoru, sposób i warunki wzajemnego informowania się o planach dotyczących nadzoru, a także o wynikach działań nadzorczych.
Podpisanie porozumienia wynika z filaru technicznego IV pakietu kolejowego. Zgodnie z nim, współpraca i koordynacja w zakresie nadzoru nad przedsiębiorstwami kolejowymi i zarządcami infrastruktury kolejowej prowadzącymi działalność transgraniczną musi być przedmiotem pisemnego porozumienia. Dodatkowo zasady ważności na liniach transgranicznych jednolitych certyfikatów bezpieczeństwa i zezwoleń na wprowadzenie do obrotu pojazdów kolejowych również mogą być przedmiotem takiego porozumienia.