Tabor Transport miejski
Partnerzy działu
partner-dzialu-logo-pesa

Cudze chwalicie, swego nie znacie. Czyli system antykolizyjny w Tramwajach Warszawskich [WIDEO]

Cudze chwalicie, swego nie znacie. Czyli system antykolizyjny w Tramwajach Warszawskich [WIDEO] fot. PESA

W ostatnim tygodniu Bombardier pochwalił się testami w warunkach eksploatacyjnych systemu antykolizyjnego dla tramwajów.  Tymczasem taki system jest już wykorzystywany pod ponad 3 lat przez Tramwaje Warszawskie  – wdrożyła go w seryjnej produkcji bydgoska PESA.

W związku ze wzrostem natężenia ruchu drogowego w obszarach miejskich oraz częstym przenikaniem się infrastruktury torowej, drogowej i pieszej, wzrosło ryzyko kolizji z udziałem lekkich pojazdów szynowych z innymi pojazdami drogowymi oraz wypadków z udziałem pieszych. Szybko rozwijająca się branża motoryzacyjna rozpoczęła wdrażanie aktywnych systemów antykolizyjnych. Zainteresowanie tym obszarem wzrosło również wśród dostawców usług transportu szynowego.

 Odpowiedzią na potrzeby rynku było opracowanie aktywnego systemu mechatronicznego, który będzie wspomagał czujność motorniczego w sytuacjach niebezpiecznych. Motorniczowie, którzy wielokrotnie podczas dnia pokonują tą samą trasę narażeni są na zachowanie rutynowe i rozkojarzenie. System, poprzez sygnalizację dźwiękową i optyczną informuje o niebezpieczeństwie.

 W pojazdach JAZZ 134N dla Tramwajów Warszawskich od 2015r. funkcjonuje system wspierający pracę motorniczych opracowany przez inżynierów bydgoskiej PESY. Projekt pod nazwą SORK (akronim od: System Ograniczający Ryzyko Kolizji) to zwiększający bezpieczeństwo pasażerów, motorniczego i innych uczestników ruchu drogowego, w jakim poruszają się lekkie pojazdy szynowe.

Realizując projekt Systemu Antykolizyjnego dla tramwajów, napotkano na podstawowy problem. Jak przewidzieć tor ruchu tramwaju w przestrzeni miejskiej? Problem na pozór prosty – tramwaj porusza się po torach. Dla percepcji człowieka – tak, jeżeli jednak dane te ma interpretować komputer, sytuacja staje się skomplikowana.

 Do realizacji wymagań wykorzystano system oparty o czujnik lidarowy oraz pozycjonowanie na mapie torowiska opracowanej na podstawie precyzyjnych pomiarów przy użyciu nawigacji satelitarnej Real Time Kinematic. Mapa pozwala na wyeliminowanie błędów działania systemu oraz zwiększenie odporności na niesprzyjające warunki atmosferyczne jak śnieg czy mgły. Czego nie dają rozwiązania realizowane poprzez systemy wizyjne.

 System oblicza drogę hamowania roboczego dla danej prędkości pojazdu. W przypadku wykrycia przeszkody, który znajduje się w odległości mniejszej niż droga hamowania roboczego, motorniczy informowany jest o ryzyku kolizji sygnałem dźwiękowym i optycznym. System został wdrożony w tramwajach produkcji seryjnej i przetestowany w normalnej eksploatacji. System spełnia stawiane mu wymagania, zwiększając bezpieczeństwo w ruchu miejskim. Zapobiegnięcie chociaż jednej kolizji potwierdza słuszność jego wdrożenia i sens dalszego rozwoju.

 System daje możliwości rozbudowania o taką funkcjonalność jak np. automatyczna aktywacja dzwonka ostrzegawczego (odpowiednik samochodowego klaksonu) w celu ostrzeżenia otoczenia. Planowany jest rozwój systemu o możliwość wdrożenia autonomicznego hamowania w przypadku wykrycia przeszkody. Niezbędne jest jednak zebranie jeszcze większej ilości danych z obecnie eksploatowanych pojazdów. System jest pierwszym tego rodzaju rozwiązaniem wykorzystującym mapy torowiska opracowane przy tak dokładnym systemie pomiarów z wykorzystaniem nawigacji satelitarnej oraz Lidar wykorzystywany w lekkich pojazdach szynowych.

Poniżej przedstawiamy pokazujący system w praktyce: