Strona główna » Wiadomości » CPK w Kaliszu o przebiegu KDP

CPK w Kaliszu o przebiegu KDP

Redakcja
Fot. CPK

Na początku czerwca odbędzie się zapowiadane od dawna spotkanie spółki CPK z mieszkańcami Kalisza na temat Kolei Dużych Prędkości. Spółka zapewnia, że w spotkaniu będzie mógł wziąć udział każdy zainteresowany kaliszanin.

 

CPK w Kaliszu o przebiegu KDP. Spółka Centralny Port Komunikacyjny odpowiada za budowę linii KDP, czyli popularnego „Y”. Trasa pobiegnie z Warszawy przez port lotniczy CPK i Łódź do Poznania i Wrocławia. Linia rozwiedli się w Sieradzu, gdzie część pociągów pojedzie do Poznania, a część do Wrocławia. Na szlaku do Poznania zaś leży właśnie Kalisz.

Dla mieszkańców Kalisza i okolic kluczowe znaczenie ma to jak będzie biegła linia KDP na ich terenie. I o tym chcą właśnie dyskutować z ekspertami i decydentami CPK.

Już teraz Centralny Port Komunikacyjny dementuje informacje, jakoby skłaniał się ku wariantowi W9 przebiegu KDP. Ta opcja odpada, gdyż linia „Y” przebiegałaby wtedy przez tereny zabudowane i pociągi musiałyby zwolnić z 350 km/h do zaledwie 100 km/h. Teoretycznie kolej mogłaby zabrać więcej terenu pod budowę, żeby zachować standard KDP, ale wówczas odbyłoby to się kosztem działających tu zakładów pracy. Czyli budowlańcy najpierw wyburzają część budynków i dopiero potem układają tory. Ale takie działania spowodują likwidację części miejsc pracy, czego oczywiście nie zaakceptuje.

Będzie bypass

Dlatego CPK zdecydował o budowie linii KDP w oddaleniu od miasta, a do Kalisza powstanie  tzw. bypassu. Władze CPK zastrzegają, że te rozwiązania były już szeroko dyskutowane, ale co kluczowe, będą jeszcze szczegółowo analizowane. Spółka zapewnia, że planowany układ torowy wokół Kalisza umożliwi najszybszym pociągom zarówno przejazd obwodnicą kolejową miasta, jak i wjazd do stacji położonej w centrum. Składy przejeżdżające przez Kalisz, jak i te zatrzymujące się w nim, do momentu wjechania na łącznicę będą bowiem korzystały z tej samej infrastruktury.

Trzeba mieć na uwadze i to, że po linii KDP pojadą również regionalne ekspresy, które będą najatrakcyjniejszą cenowo opcją dla codziennych dojazdów z Kalisza do Poznania. Gdyż zakładany czas przejazdu takiego pociągu będzie o około 40 minut krótszy niż obecnie.

Ponadto plan inwestycji kolejowych w Kaliszu zakłada modernizację tzw. „serpentyny”. Chodzi o przebieg linii nr 14 między Piwonicami, Rypinkiem i Zagorzynkiem. Przebudowa spowoduje, że pociągi przyspieszą do 110 km/h, gdyż przejazdy kolejowe zastąpią bezkolizyjne, dwupoziomowe skrzyżowania dróg i toprów.

Po realizacji inwestycji Kalisz zyska najlepszą ofertę komunikacyjną w swej historii. Czas przejazdu do Poznania będzie wynosił ok. 35 minut – w zależności od prędkości pociągu. Teraz jest to niespełna 90 minut najszybszym pociągiem. Podróż z Kalisza do Warszawy skróci się zaś o około godzinę w porównaniu z aktualnymi czasami przejazdu.

Podobne artykuły