Działania Infrastruktura Przewozy pasażerskie Wiadomości

CPK przygotuje pierwszą w Polsce sieciową prognozę ruchu kolejowego

CPK przygotuje pierwszą w Polsce sieciową prognozę ruchu kolejowego mat. CPK

Pierwsza w Polsce prognoza ruchu kolejowego ma zostać przygotowana przez Centralny Port Komunikacyjny. Co ciekawe obejmie także inne środki transportu, takie jak samolotowy czy drogowy.

Spółka CPK poinformowała, że prace zostaną zrealizowane wspólnie z firmą konsultingową WYG International. Ich efekty mamy poznać w pierwszym kwartale 2020 roku. Sama prognoza ma natomiast znaleźć szerokie zastosowanie przy realizacji inwestycji.

Będzie to możliwe dzięki prowadzonej rozbudowie istniejącego modelu ruchu PKP Polskich Linii Kolejowych o dodatkowe elementy: port lotniczy między Warszawą i Łodzią, nowe linie kolejowe w ramach Komponentu Kolejowego CPK (tzw. szprychy) i nowe połączenia drogowe potrzebne do obsługi lotniska. Wyniki prognoz pozwolą na określenie efektów realizacji Komponentu Kolejowego CPK, np. wpływu na poprawę dostępności transportowej poszczególnych regionów kraju.

W oparciu o rozbudowę obecnego modelu ruchu

Wykorzystywane obecnie narzędzie jest 4-stopniowym modelem międzygałęziowym, a więc obejmującym różne środki transportu, co daje możliwość uwzględniania ich komplementarności. Jednocześnie pozwala na analizy konkurencyjności porównujące transport kolejowy z transportem drogowym czy też lotniczym. Warto przypomnieć, że mają one stanowić podstawę skomunikowania projektowanego hubu przesiadkowego, który oprócz samolotów ma obsługiwać także właśnie inne środki transportu, przede wszystkim pociągi. Docelowo projekt zakłada powstanie ogólnokrajowego systemu szybkich połączeń kolejowych, którego CPK ma być ważnym ogniwem. Stąd konieczność
właściwego określenia potrzeb.

Międzygałęziowy model ruchu to bardzo istotne narzędzie inżynierskie służące m.in. do planowania
inwestycji infrastrukturalnych, w tym inwestycji kolejowych. Pozwala ono między innymi na prognozowanie liczby pasażerów na liniach i stacjach kolejowych oraz określanie liczby pociągów – informuje Konrad Majszyk, dyrektor ds. komunikacji CPK.

Jak wiadomo trwają aktualnie przygotowania do zakupu taboru, który ma obsługiwać CPK, ale także projektowanie linii kolejowych. Pomóc w tym ma właśnie sieciowa prognoza ruchu kolejowego. Jak informuje CPK może okazać się ona niezwykle przydatnym narzędziem, które będzie można wykorzystać na etapie prac przedprojektowych i projektowych, np. przy tworzeniu studiów
wykonalności dla nowych linii kolejowych.

Zakładamy, że rozwiązania techniczne przygotowywane przez CPK będą „szyte na miarę” – dostosowane do przyszłych potrzeb transportowych. Model umożliwi także oszacowanie jak budowa CPK, skrócenie czasu podróży i włączenie nowych miast do sieci kolejowej wpłynie na zwiększenie liczby pasażerów na poszczególnych liniach kolejowych i w całym systemie transportowym – dodaje Majszyk.

Po co ta prognoza?

Prognozy ruchu to nie nowość w Polsce. Wykonuje je m.in. GDDKiA. Ale ta ma być pierwszą, dotyczącą ruchu kolejowego. Istotne wydaje się, że prognoza znajdzie zastosowanie nie tylko przy projektowaniu linii do CPK i przy określaniu liczby niezbędnego taboru, ale również przy współpracy z przewoźnikami kolejowymi oraz organizatorami transportu (np. samorządami i władzami miast). Będzie to zatem narzędzie znacznie wykraczające swoim zasięgiem poza inwestycje związane z budową CPK, a jednocześnie przydatne dla całej sieci kolejowej w Polsce – zarówno tej istniejącej, jak również powstającej. Należy bowiem wskazać, że sieciowa prognoza ruchu obejmie cały kraj, wszystkie środki transportu i wszystkie linie kolejowe – także te, które zostaną zbudowane w ramach CPK. Wyniki prognoz pozwolą zatem na określenie efektów realizacji Komponentu Kolejowego CPK, np. wpływu na poprawę dostępności transportowej poszczególnych regionów kraju.

Co więcej prognozy wykonane za pomocą zaawansowanego modelu ruchu są też niezbędne podczas ubiegania się o dofinansowanie unijne. Warto przypomnieć, że inwestycje związane z CPK mają być współfinansowane właśnie ze środków unijnych, bez których realizacja tego zadania może okazać się trudna, o ile w ogóle wykonalna.

Trzeba mieć na uwadze, że sieciowa prognoza ruchu jest kluczowym elementem analiz kosztów i korzyści. Pozwoli zatem na wybór efektywnych ekonomicznie wariantów inwestycyjnych w ramach Komponentu Kolejowego CPK. Jej przygotowanie może zatem znacząco płynąć na optymalizację kosztów realizacji projektów, co ma przecież równie istotne znacznie jak sama budowa linii
kolejowych czy zakup taboru.

Obecny model PKP PLK

Aktualnie wykorzystywany model ruchu PKP PLK został zbudowany w oparciu o oprogramowanie PTV VISUM, które jest wykorzystywane przez wielu wiodących przewoźników i zarządców infrastruktury (m.in.: w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Holandii). Oparto go o badanie komunikacyjne ludności, polegające na przeprowadzeniu wywiadów z prawie 185 tys. osób. Dokładność wyników była weryfikowana m.in. przez porównanie do rzeczywistych danych o ruchu pojazdów i liczbie pasażerów na kolei. W pracach nad sieciową prognozą ruchu zaangażowanych jest wiele instytucji – wykorzystane zostały m.in. informacje pozyskane od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o planowanej sieci drogowej, a także założenia rozwojowe PKP Intercity.