Strona główna » Wiadomości » Co dalej z połączeniami na linii Toruń – Malbork?

Co dalej z połączeniami na linii Toruń – Malbork?

Redakcja

Modernizacja linii kolejowej nr 207 Toruń Wschodni – Malbork, zakończona po ponad dekadzie prac, przyniosła znaczące zmiany dla infrastruktury kolejowej w północnej Polsce. Dzięki inwestycjom o łącznej wartości ponad 529 mln zł, linia ta zyskała nowoczesne tory, zmodernizowane stacje oraz skrócony czas przejazdu. Choć potencjał tej linii jest ogromny, pełne jego wykorzystanie pozostaje wyzwaniem – jak wynika z interpelacji posłanki Pauliny Matysiak i odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury.

Prace modernizacyjne na linii 207 realizowano etapami, obejmując odcinki Grudziądz-Chełmża, Malbork-Gardeja, Toruń Wschodni-Chełmża oraz Grudziądz-Gardeja. Łączny koszt inwestycji wyniósł 529 mln zł, z czego 453 mln zł wydano w latach 2015–2024, a wcześniejsze 76 mln zł w latach 2013–2014. Efektem tych działań są m.in. poprawa infrastruktury torowej, modernizacja stacji takich jak Kwidzyn, Gardeja i Kornatowo oraz skrócenie czasu przejazdu na całej trasie.

W 2008 roku pociąg bezpośredni pokonywał dystans 137 km w trzy godziny i pięć minut, podczas gdy dziś najkrótsze połączenie z przesiadką zajmuje dwie godziny i trzydzieści trzy minuty. Jak przekazuje w interpelacji posłanka Paulina Matysiak:

W 2008 roku bezpośredni pociąg na trasie Toruń-Malbork pokonywał dystans 137 km w trzy godziny i pięć minut. Obecnie, choć nie ma połączeń bezpośrednich, najszybsze połączenie z przesiadką w Grudziądzu zajmuje dwie godziny i trzydzieści trzy minuty. Co istotne, pociąg bezpośredni mógłby pokonać tę trasę w zaledwie dwie godziny.

Posłanka Paulina Matysiak w swojej interpelacji wskazała na konieczność pełnego wykorzystania zmodernizowanej linii 207. Zaproponowała rozwój siatki połączeń międzywojewódzkich, w tym m.in. trasę Gdynia-Wrocław przez Malbork, Grudziądz i Toruń oraz Gdynia-Kraków przez Zduńską Wolę Karsznice. Posłanka argumentowała, że takie połączenia nie tylko zwiększyłyby dostępność komunikacyjną regionów, ale także lepiej wykorzystałyby potencjał linii 207.

Zwracam uwagę, że pociąg TLK „Flisak”, kursujący częściowo linią nr 207, cieszy się dużym zainteresowaniem pasażerów. Dlatego zasadne byłoby rozszerzenie oferty przewozowej na południowym odcinku tej linii – od Grudziądza do Torunia. W ten sposób zwiększy się dostępność połączeń kolejowych dla takich miejscowości jak Chełmża, Kornatowo, a także – uzupełniająco – Grudziądz i Kwidzyn. Co więcej, rozwój połączeń umożliwiłby poprawę dostępności Torunia do relacji z Wrocławiem czy Krakowem.

Ministerstwo Infrastruktury odpowiada

W odpowiedzi Ministerstwo Infrastruktury wyjaśniło, że prace nad Horyzontalnym Rozkładem Jazdy (HRJ), zaplanowane na wdrożenie w 2031 roku, mają na celu ujednolicenie układu połączeń w skali całego kraju. Obejmuje to również plany dotyczące zmodernizowanych linii, takich jak 207. Jednakże wdrożenie nowych połączeń międzywojewódzkich w ramach obecnych planów transportowych jest przewidziane dopiero na rok 2030, co w praktyce oznacza dalsze oczekiwanie na realizację postulowanych rozwiązań.

Ministerstwo poinformowało również, że w rozkładzie jazdy na 2024/2025 rok nie ma możliwości wprowadzania dodatkowych zmian, a prace nad rozkładem na lata 2025/2026 dopiero się rozpoczynają. Zgodnie z procedurami, wnioski przewoźników są przyjmowane przez PKP PLK do kwietnia każdego roku, co pozwala na planowanie nowych tras. Niemniej jednak konkretne decyzje dotyczące rozszerzenia siatki połączeń – zarówno na liniach spalinowych, jak i elektrycznych – będą podejmowane na podstawie analiz i zapotrzebowania pasażerów.

Posłanka Paulina Matysiak w interpelacji zwróciła się również z pytaniem o możliwość wprowadzenia stałego, dziennego połączenia międzywojewódzkiego na linii kolejowej nr 131 od Inowrocławia w kierunku południa kraju, przebiegającej m.in. przez Zduńską Wolę Karsznice, które nie miałoby charakteru sezonowego.

Zgodnie z odpowiedzią Ministerstwa Infrastruktury, połączenia dalekobieżne na linii kolejowej nr 131 na odcinku Inowrocław – Chorzów Batory są przewidziane w obowiązującym Planie transportowym w horyzoncie roku 2030. Wprowadzenie takich kursów wymaga uwzględnienia ich w nowym rozkładzie jazdy oraz przeprowadzenia szczegółowych analiz dotyczących możliwości technicznych i zapotrzebowania pasażerów. Na ten moment brak jest konkretnych informacji na temat wcześniejszego uruchomienia stałych połączeń dziennych, które nie miałyby charakteru sezonowego.

 

 

 

Podobne artykuły