Strona główna » Wiadomości » Chełm Miasto: dłuższy peron dla dłuższych pociągów

Chełm Miasto: dłuższy peron dla dłuższych pociągów

Redakcja
Fot. A. Lewandowski

Na przystanku Chełm Miasto powstał 300-metrowy peron, który otwiera nowe możliwości dla ruchu kolejowego. To doskonała wiadomość nie tylko dla podróżnych, ale i przewoźnika: PKP Intercity może zatrzymywać długie składy. Peron został zbudowany i wyposażony za ponad 4,7 mln zł w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”.

Dzięki wydłużeniu peronu, na przystanku Chełm Miasto mogą zatrzymywać się składy o długości powyżej 10 wagonów. Zwiększenie liczby dostępnych miejsc w pociągach jest kluczowe, zwłaszcza w szczytowych sezonach, takich jak wakacje czy długie weekendy. Nowy peron został dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Dla wygody pasażerów zamontowano wiaty, ławki oraz poręcze, które umożliwiają odpoczynek w pozycji stojącej. Podróżowanie ułatwiają czytelne oznakowania, tablice informacyjne, gabloty z rozkładem jazdy oraz system informacji głosowej. Zamontowano jasne oświetlenie LED, które zapewnia bezpieczeństwo podróżowania po zmroku. Dla osób niewidomych i niedowidzących przygotowano ścieżki naprowadzające oraz antypoślizgową nawierzchnię o wypukłej fakturze.

Program Przystankowy w woj. lubelskim

W województwie lubelskim Program przystankowy obejmuje 20 lokalizacji. Podróżni korzystają już z nowych i zmodernizowanych przystanków: Sarnów, Grabów Szlachecki i Leopoldów między Łukowem a Dęblinem (lk26), Chotyłów na trasie Łuków – Terespol (lk2), Wólka Niedzieliska, Niedzieliska Kolonia, Szczebrzeszyn Miasto, Żurawnica i Długi Kąt między Rejowcem a Hrebennem (lk69), Kraśnik między Lublinem a Stalową Wolą (lk68), Łagiewniki, Bystrzyca koło Lublina, Bezwoli,  Milanowie, Ustrzeszu, Jaskach, Aleksandrowie między Lublinem a Łukowem (lk30), Zamość Starówka i Zamość Wschód (lk72) oraz Chełm Miasto (lk7). Wartość Programu Przystankowego w woj. lubelskim to ponad 57 mln zł.

Rządowy program dla lepszej komunikacji kolejowej

Celem „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu, promowanie ekologicznych środków transportu oraz wspieranie polskiej gospodarki. Zaplanowane zadania inwestycyjne umożliwią podróżnym dostęp do kolejowej komunikacji wojewódzkiej i międzywojewódzkiej. W skali całego kraju, w ramach Programu przystankowego, przewidziano budowę lub modernizację 214 przystanków kolejowych (dodatkowe 100 jest na liście rezerwowej). Na ten cel przeznaczono ponad 1 mld zł. Zaplanowano także realizację ponad 100 parkingów przy istniejących i nowo budowanych przystankach. Kwota przeznaczona na budowę parkingów to 88 mln zł. Obecnie zakończono budowę miejsc parkingowych w 17 lokalizacjach, w 81 postępują prace budowlane, a dla 15 trwają postępowania przetargowe.

 

 

Podobne artykuły