Kolej na świecie Przewozy pasażerskie

České Dráhy wznawiają część nocnych połączeń. Do Polski bez wagonów sypialnych

České Dráhy wznawiają część nocnych połączeń. Do Polski bez wagonów sypialnych Fot. Ceske Drahy

W ostatni weekend czerwca České Dráhy wraz ze swoimi zagranicznymi partnerami rozpoczną obsługę części nocnych pociągów. 

Po trzymiesięcznej przerwie spowodowanej epidemią COVID-19 pasażerowie z Czech mogą ponownie zaplanować podróż w kuszetce, bądź wagonie sypialnym. Nocny pociąg z Pragi do Popradu, Koszyc i Humenné będzie kursował po raz pierwszy w nocy z piątku na sobotę 26/27 czerwca, a bezpośredni pociąg z Pragi przez Linz i Innsbruck do Zurychu po raz pierwszy zabierze pasażerów w nocy z niedzieli na poniedziałek 28/29 czerwca. Koleje Czeskie są w trakcie negocjowania, aby uruchomić kolejne pociągi nocne, ale ze względu na obecną sytuację epidemiologiczną prawdopodobnie połączenia te zostaną uruchomione dopiero po wakacjach.

Negocjacje w sprawie wznowienia pociągów nocnych odbyły się w ostatnich tygodniach między wszystkimi przewoźnikami zaangażowanymi w ich obsługę, ale także z firmami usługowymi, których przewodnicy dbają o komfort pasażerów podczas podróży. Przedstawiciele kolei czeskiej, słowackiej, austriackiej, szwajcarskiej oraz węgierskiej wspólnie uzgodnili o uruchomieniu pierwszej części nocnych pociągów międzystanowych.

Nocne połączenia między Pragą, Ostrawą, Popradem, Koszycami i Humenné, a także między Pragą, Linzem, Innsbruckiem i Zurychem będą pierwszymi, które rozpoczną się w ten weekend. W ten sposób pasażerowie mogą zaplanować wakacje w Tatrach i wschodniej Słowacji, ale także w austriackich i szwajcarskich Alpach – mówi Petr Vondráček, dyrektor Departamentu Transportu dalekobieżnego Kolejach Czeskich i dodaje. Prowadzimy również negocjacje z koleją węgierską i słowacką w celu odnowienia nocnych pociągów między Pragą, Bratysławą i Budapesztem.

W przypadku sprzyjającej sytuacji epidemiologicznej rozważamy uruchomienie nocnego połączenia między Pragą a Krakowem. Jednak nie możemy spieszyć się z wprowadzeniem pociągu, naszym priorytetem jest zapewnienie pasażerom komfortu i, oczywiście, spełnienie wymagań sanepidu. Właśnie dlatego rozważamy to połączenie w połowie lipca – mówi Petr Vondráček.

Latem prawdopodobnie nie będzie bezpośredniego połączenia z Pragi do Warszawy, ani połączeń składających się z wagonów sypialnianych na trasie z Wiednia i Budapesztu do Warszawy lub z Budapesztu do Berlina. Natomiast pasażerom z Czech nie zabraknie nocnych pociągów z Bogumina do polskiego Bałtyku, które zaczną działać od nocy z 26 na 27 czerwca, ale jak na razie bez wagonów sypialnianych.