Infrastruktura Wywiady
Partnerzy działu
partner-dzialu-logo-blueocean

Celiński: 230 km/h to jest maksimum, jakie można osiągnąć na sieci 3 kV

Celiński: 230 km/h to jest maksimum, jakie można osiągnąć na sieci 3 kV

My cały czas się łudzimy, że pojedziemy z prędkością 250 km/h, to nie jest prawda. Utrzymanie będzie bardzo kosztowne, może być dużo awarii. Z praktyki Siemensa wiemy, że 230 km/h to jest maksimum, jakie można osiągnąć na sieci 3 kV – powiedział Krzysztof Celiński, Prezes Zarządu Siemens Mobility.

Gościem studia NaKolei.TV był Prezes Zarządu Siemens Mobility. Z Prezesem rozmawialiśmy m.in. o systemie zasilania dla kolei w Polsce. Czy Polska powinna pozostać przy obecnym napięciu 3 kV, a może zmodernizować linie kolejowe pod 25 kV?

Moim zdaniem bardzo słuszna koncepcja, skoro cała Rail Baltica będzie elektryfikowana w systemie 25 kV. Dobrym pomysłem jest, żeby ten system napięcia wprowadzić też przynajmniej do Ełku. To samo, jeśli chodzi o budowę kolei dużych prędkości, czyli tzw. “Y”, to co zamierza taką inwestycję przeprowadzić Centralny Port Komunikacyjny, no to jedynym możliwym rozwiązaniem jest 25 kV. Nawet, jeżeli dzisiaj mówimy, że nie ma potrzeby jeździć 250 km/h, ale trzeba zwrócić uwagę, że społeczeństwa te bogatsze, bardziej sobie cenią czas, więc nawet te 15 minut czy 20, które moglibyśmy skrócić, jadąc 300 km/h czy ponad 300, może mieć duże znaczenie w przyszłości – powiedział Krzysztof Celiński, Prezes Zarządu Siemens Mobility.

Według Prezesa Celińskiego, PKP PLK powinny podjąć rozmowy z energetyką zawodową, z uwagi na fakt, że brak możliwości elektryfikacji 25 kV, wynika z słabości energetyki zawodowej i sieci przesyłowych, które są tam zainstalowane.

Natknąłem się na linię 59, za równo z Wrocławia do Poznania, jak i Poznań-Szczecin, gdzie nie ma wystarczającego zabezpieczenia, jeśli chodzi o dostawy energii ze strony energetyki zawodowej. Tam było duże opóźnienie tej modernizacji za moich czasów, bo Komisja Europejska  wstrzymała finansowanie – powiedział Prezes Celiński.