Brytyjska firma Beacon zawarła umowę zakupu 12 lokomotyw od polskiego operatora Rail Polska. Zakup dotyczył 2 lokomotyw M62M i 10 serii 207E, które zostaną ponownie wydzierżawione Rail Polska na podstawie umów długoterminowych.
Transakcja ta dodatkowo ułatwi realizację projektu, który Rail Polska rozpoczęła w 2015 r. Jego celem było wyprodukowanie i wprowadzenie na rynek zmodernizowanej lokomotywy elektrycznej 207E, poprzez przebudowę i przedłużenie żywotności lokomotywy spalinowej serii M62. Lokomotywy otrzymały dopuszczenie do eksploatacji w marcu 2019 r.
Beacon kupił lokomotywy 207E, ale już ich utrzymaniem i przebudową będzie kierował zespół Rail Polska. W planach jest bowiem również budowa kolejnych takich lokomotyw. Wynika to z wprowadzenia 207E na polski rynek w 2017 roku i późniejszego ich sukcesu eksploatacyjnego. Lokomotywy 207E mają stanowić odpowiedź na potrzeby rynku taborowego. Jak powszechnie wiadomo park lokomotywowy polskich przewoźników towarowych starzeje się coraz bardziej.
Wszystkie lokomotywy będą nadal wspierać działalność Rail Polska w głównych bazach w Oświęcimiu i Wrocławiu. Program przebudowy kolejnych lokomotyw już się rozpoczął i mają zostać dostarczone w ramach umowy do 2024 r.
Cieszymy się, że możemy nawiązać współpracę z Beacon, aby wspierać nasze projekty lokomotywowe i zapewnić dodatkowe maszyny dla naszych rosnących operacji kolejowych. Polski rynek leasingu i finansowania taboru nie był w stanie zapewnić potrzebnego nam finansowania. Beacon przedstawia długoterminową wizję, którą podzielamy. Cieszymy się, że podpisaliśmy umowę obejmującą 12 lokomotyw, z których cztery są już w eksploatacji, a 8 kolejnych ma zostać wyprodukowanych w naszych warsztatach w ciągu najbliższych kilku lat – powiedział Edward Burkhardt, Prezes Zarządu Rail Polska.
Beacon Rail z zadowoleniem przyjmuje możliwość zwiększenia swojej obecności w Polsce zarówno dzięki nowemu klientowi Rail Polska, jak i nabyciu dodatkowych lokomotyw, które dodatkowo zwiększą naszą flotę – powiedział Rob Dee, dyrektor handlowy Beacon Rail.
Postrzegamy tę transakcję jako początek nowego, ekscytującego partnerstwa z Rail Polska, podkreślając nasz podziw dla ich innowacyjności we wprowadzaniu na rynek rozwiązania lokomotywy elektrycznej poprzez przedłużenie żywotności M62, która jest postrzegana jako prawdziwy koń pociągowy na polskim rynku. Z niecierpliwością czekamy na rozwój przyszłych projektów współpracy w ramach tej nowej relacji – dodał.
Lokomotywa 207E to elektryczny Gagarin. To głęboka modernizacja spalinowej maszyny serii M62 (ST44), przeprowadzona w zakładach Rail Polska. Po raz pierwszy została zaprezentowana w 2017 roku.