W zakładzie Alstomu w Belfort zaprezentowano konstrukcję nowej generacji TGV M. Ma to być przełomowa jednostka, która ma przynieść niższe koszty eksploatacji i utrzymania.
Najnowsza generacja francuskich szybkich pociągów TGV „Avelia Horizon” nabiera kształtów. Alstom zaprezentował pierwsze zdjęcia przyszłego elektrycznego zespołu trakcyjnego. Ma to być przełomowa konstrukcja. W nowych EZT ma być zainstalowany system rekuperacji, który pozwoli na odzyskiwanie energii w trakcie hamowania pojazdów.
Koszty utrzymania będą o ponad 30% niższe niż obecne koszty, jakie ponosi SNCF. Kwestia konserwacji pociągu była brana pod uwagę już od etapu projektu, który zakłada zdalny system diagnostyczny umożliwiający konserwację predykcyjną, zwiększający niezawodność i dostępność pociągu. Wiele elementów pociągu ma zoptymalizowaną konstrukcję umożliwiającą uproszczenie i ograniczenie czynności konserwacyjnych oraz wydłużenie okresów między kolejnymi konserwacjami. Dzięki swej aerodynamicznej budowie i bardziej wydajnemu napędowi trakcyjnemu, TGV nowej generacji będą zużywać o 20% mniej energii niż obecnie.
W zasadzie to już czwarta generacja pociągów TGV, konstrukcja czoła różni się znacząco od tych stosowanych w poprzednich generacjach. Francuzi mieli skorzystać z know-how najlepszych ekspertów SNCF oraz Alstomu, którzy wspólnie wyspecjalizowali projekt. Jak poinformował Alstom, w nowym EZT możliwa będzie zmiana liczby członów, w zależności od zapotrzebowania przewoźnika, a także szybka zmiana klasy wagonów z 1 klasy do 2 klasy. Modułowe wagony mają pozwolić – w zależności od potrzeb – na zwiększenie miejsc bagażowych, czy ilości haków na rowery.
Są to piętrowe jednostki, w których miejsc siedzących przewidziano dla 740 pasażerów. Nowa jednostka ma być szczególnie przystosowana do przewozu osób niepełnosprawnych.
Przypomnijmy, że SNCF w 2016 roku podpisał umowę z Alstomem na zaprojektowanie i budowę pociągów przyszłej generacji TGV. Były to wieloletnie prace, korzystając przy okazji z już swojego jeszcze dłuższego doświadczenia. W końcu, gdy zakończono projektowanie nowej jednostki nazwano ją Avelia Horizon, ale także nazywana jest jako „TGV M”. W 2018 roku SNCF podpisały z Alstomem umowę na dostawę 100 takich jednostek – całość kontraktu jest warta 2,7 mld euro. Pierwsze jednostki mają zostać oddane do użytku w 2024 roku, a całość dostaw ma trwać do 2033 r.