Duński operator kolei państwowych DSB poinformował o odbiorze pierwszych pociągów Talgo 230. To oznacza, że hiszpański producent może formalnie rozpocząć dostawę 16 składów dla DSB.
Ekspresy Talgo rozpoczną kursowanie w Danii. Hiszpańskie szybkie pociągi obsłużą połączenia międzynarodowe pod handlową nazwą EuroCity (EC). Na trasie z Kopenhagi do niemieckiego Hamburga. Decyzja DSB o odebraniu pociągów Talgo 230 była oczekiwana od września. Wtedy bowiem Hiszpanie otrzymali we wrześniu zgodę duńskiej agencji kolejowej Trafikstyrelsen na eksploatację tych pojazdów na liniach kolejowych w Danii.
Dla Talgo jest to ostatni kamień milowy, który umożliwia uruchomienie tras krajowych w Danii oraz nowego połączenia transgranicznego do Hamburga. Kilka dni temu Hiszpanie i Deutsche Bahn zaprezentowali w Berlinie bliźniaczy model szybkiego pociągu – ICE L.
Te wydarzenia, jak twierdzi Talgo, umacniają pozycję marki jako wiodącego producenta pociągów Intercity w Europie Zachodniej i Środkowej oraz pokazuje możliwości hiszpańskiej firmy w zakresie dostarczania wysokiej jakości produktów państwowym przewoźnikom kolejowym w największych gospodarkach Unii Europejskiej. Pociągi Talgo 230 są w całości projektowane i produkowane w dwóch fabrykach w Hiszpanii.
Pół tysiąca pasażerów
Duńskie EuroCity dopuszczono do ruchu komercyjnego z prędkością maksymalną 200 km/h. Posiadają kilku konfiguracji, od 9 do 15 wagonów pasażerskich. W tym pierwszą i drugą klasę oraz wagon dla osób niepełnosprawnych. Maksymalna pojemność pociągów wyniesie 492 pasażerów. Co pozwoli DSB na modernizację i rozszerzenie oferty na trasie Kopenhaga-Niemcy oraz stworzenie nowej alternatywy dla transportu samochodowego i lotniczego.
W każdym zestawie EuroCity dwa wagony na końcu pociągu są dłuższe od pozostałych i stanowią w pełni interoperacyjny interfejs z lokomotywami innych firm, których używają koleje DSB. W niedalekiej przyszłości jeden z tych wagonów końcowych zostanie zastąpiony wagonem napędowym Talgo. Aby pociągi otrzymały konfigurację push-pull, która zapewni skrócenie czasu postoju na stacjach docelowych.
Od Skandynawii do Alp
Ekspresy Talgo rozpoczną kursowanie w Danii, ale Hiszpanom zależy także na innych rynkach. Trwają obecnie prace nad zapewnieniem, aby pociągi Talgo 230 uzyskały również certyfikację i autoryzację krajowych organów bezpieczeństwa Austrii (BMK) oraz Holandii (ILT). A także szwajcarskiej agencji (BAV) – w tym przypadku zezwolenie będzie ograniczone do stacji granicznej w Bazylei.
W lutym 2020 roku DSB podpisało z Talgo umowę ramową o wartości 500 mln euro, która obejmowała pierwsze zamówienie o wartości 134 mln euro na dostawę ośmiu pociągów opartych na platformie Talgo 230. Potem, w kwietniu 2021 DSB zmieniło zamówienie, powiększając pociągi o dodatkowe wagony. Zaś w kwietniu 2023 roku duński przewoźnik kupił dodatkowych osiem pociągów o wartości 184 milionów euro.

