Akiem, jeden z liderów rynku leasingu taboru kolejowego, pokazał w Gdańsku lokomotywę Dragon-2, wyprodukowanej przez Newag.
Elektrowóz wystawiony na torach prezentacyjnych targów TRAKO, to wersja Dragon-2 LM. Ma on specjalne malowanie ilustrujące podróż przez Polskę, ze stylizowanymi przedstawieniami niektórych kultowych zabytków naszego kraju. W centrum, hasło „Moc która napędza przyszłość Polskiej kolei”, umieszczone na tle polskiej flagi. Jest to mocny przekaz o mocy lokomotywy i lokalnym charakterze Akiem.
To jedna z lokomotyw, które Newag produkuje dla Akiem na podstawie umowy z 2023 roku. Firma zamówiła 30 lokomotyw Dragon 2 – z opcją na 50 kolejnych sztuk. W tym zawiera się zamówienie na 10 lokomotyw wielosystemowych dopuszczonych do eksploatacji w Polsce, Czechach oraz na Słowacji. Ponadto Newag dostarczy 20 lokomotyw DC wyposażonych w moduły „ostatniej mili”, przeznaczonych do eksploatacji w Polsce oraz do transgranicznego dostępu do stacji w Czechach i na Słowacji.
Anna Puchałowicz, Dyrektor Regionalny na Europę Środkową w Akiem poinformowała, że prezentowany okolicznościowy Dragon 2 to dziewiąta lokomotywa z tej puli. I dodała, że Newag jest pierwszym polskim dostawcą tego typu pojazdów do floty spółki.
Platforma Dragon-2 reprezentuje najnowszą generację lokomotyw towarowych, znanych ze swojej mocy pociągowej i niezawodności; jest rekordzistką siły pociągowej na torze Velim. Zaprojektowany z myślą o zapewnieniu zrównoważonego transportu z wysoką efektywnością energetyczną, spełnia wymogi technicznych specyfikacji interoperacyjności i dzięki 6 osiom może przewozić pociągi towarowe o masie do 4200 ton (podczas gdy lokomotywy 4-osiowe mają ładowność 3200 ton). Jego wszechstronność, w tym możliwości wielosystemowe oraz moduł ostatniej mili, spełniający normy emisji Stage V i wyposażony w silniki kompatybilne z HVO, gwarantuje płynną pracę w różnych sieciach kolejowych, co pozwala nam zaoferować operatorom większą ładowność i wyższą wydajność: będą oni mogli rozwijać nowe usługi kolejowego transportu towarowego, z cięższymi pociągami poruszającymi się z większą prędkością, w tym w celu dojazdu do zakładów górniczych i przemysłowych w Górach Śląskich, przy zachowaniu najwyższych standardów niezawodności i bezpieczeństwa. Moduły ostatniej mili kompatybilne z HVO o mocy 0,5 MW przyspieszą przejście z napędu spalinowego na bardziej ekologiczną trakcję elektryczną w przypadku eksploatacji na niezelektryfikowanych terenach przemysłowych – powiedziała dyrektor Anna Puchałowicz.
Akiem oferuje polskim przewoźnikom towarowym szeroką gamę lokomotyw BoBo, w wersjach DC i MS. To takie maszyny, jak Traxx, Vectron i Eurosprinter. Spółka zauważa, że popyt przesuwa się również w kierunku bardziej nowoczesnego, niezawodnego, bezpiecznego i ekologicznego taboru, co zaspokaja właśnie zakup platform Dragon-2.