Jak poinformował podczas wtorkowej konferencji członek zarządu CPK Marcin Michalski, Spółka Centralny Port Komunikacyjny otrzymała łącznie 500 mln zł unijnego wsparcia na realizowane przez siebie projekty kolejowe.
Dotychczas spółka [CPK] na realizację projektów kolejowych z CEF [Instrument „Łącząc Europę”] pozyskała finansowanie w kwocie około 500 mln zł – przekazał Michalski.
Jak przypomniał Marcin Michalski, w lipcu został ogłoszony przez spółkę CPK przetarg na wykonawcę tunelu pod Łodzią dla kolei dużych prędkości. Obecnie trwają prace przy komorze startowej dla maszyny drążącej tunel. CPK zakłada otwarcie ofert na przetarg już we wrześniu.
Tunel dalekobieżny CPK pod Łodzią jest kluczowym elementem tzw. Y, czyli projektów trasy kolei dużych prędkości między Warszawą, CPK, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. Tunel ma mieć ok. 4,6 km długości, a wewnątrz mają znaleźć się dwa tory umożliwiające jazdę pociągów w obu kierunkach.
To jest nasz najbardziej zaawansowany projekt. W 2032 roku, po zakończeniu budowy odcinka Warszawa-Łódź, czas przejazdu skróci się do około 40 minut pomiędzy miastami – powiedział Michalski.
CPK to Spółka Skarbu Państwa powołana do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego obejmującego budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz koordynacji i realizacji inwestycji towarzyszących, w tym nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury przesyłowej.