Strona główna » Wiadomości » 4,5 mld zł unijnego wsparcia na kolejne inwestycje transportowe w Polsce

4,5 mld zł unijnego wsparcia na kolejne inwestycje transportowe w Polsce

Piotr Czartoryski-Sziler
Fot. PKP PLK

Środki unijne zostaną przeznaczone na rozwój i budowę 59 dworców oraz modernizację linii kolejowych w Polsce, w tym magistrali kolejowej C-E 65. Unia Europejska dofinansuje także budowę drogi ekspresowej S7 (odcinek Warszawa – Grójec) oraz pogłębienie toru podejściowego w Porcie Gdynia.

 

28 grudnia 2018 roku Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisało 11 umów o dofinansowaniu inwestycji PKP S.A., PKP PLK S.A., Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. Łączna wartość projektów to ponad 8 miliardów złotych. Unijne dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 wyniesie prawie 4,5 miliarda zł.

Sprawnie wykorzystujemy środki europejskie w sektorze transportu. Dzisiejszy dzień jest tego kolejnym dowodem. Dzięki wsparciu europejskiemu możemy realizować bardzo ambitne projekty: drogowe i kolejowe – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Chodkiewicz.

Wiceminister inwestycji i rozwoju  poinformowała natomiast, że rozwijany jest transport zrównoważony, co zwiększa bezpieczeństwo i komfort przewozów kolejowych.

Uzyskane dofinansowanie umożliwi też powstanie oczekiwanej przez kierowców drogi S7 Warszawa – Grójec. Inwestycje w porcie Gdynia to nowe możliwości dla polskiej gospodarki. Łącznie z dziś podpisanymi umowami wartość dofinansowania projektów transportowych w programie Infrastruktura i Środowisko wzrośnie do 65,2 mld zł, co stanowi 76,7% alokacji dla tego sektora. W skali całego programu kwota zakontraktowanych funduszy UE wyniesie 90,4 mld zł, to jest prawie 77% dostępnej puli środków- podkreśliła w trakcie uroczystości.

Rzeszów z nowym przystankiem 

Ponad 3,2 mld zł dofinasowania unijnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 otrzymały PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na realizację dwóch inwestycji: przebudowę stacji Rzeszów Główny i Węglówki na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo.

 PLK przebudowują stację Rzeszów Główny. Podróżni zyskają nowoczesną stację z wyższymi, funkcjonalnymi peronami, czytelnym oznakowaniem i z systemem informacji dla pasażerów. Stacja będzie dostosowana do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Dostęp do pociągów ułatwią windy i schody ruchome, a także przejście pod torami. Tunel zastąpi dotychczasową kładkę nad torami. Trwają także prace przy budowie nowego przystanku Rzeszów Zachodni. Obiekt przewidziano w rejonie wiaduktu nad Aleją Wyzwolenia. Mieszkańcy zyskają tu lepszy dostęp do kolei.

Przystanek będzie wyposażony w wiaty, ławki i informację pasażerską. Skorzystają z niego osoby o ograniczonej mobilności, gdyż na peronach zaplanowano windę oraz pochylnię. W ramach inwestycji PLK. przebudują w Rzeszowie 4 wiadukty. Dzięki wzmocnieniu i poszerzeniu obiektów sprawniej i bezpieczniej pojadą pociągi Poprawi się znacznie komunikacja drogowa. Zakończenie inwestycji zaplanowane jest w pierwszej połowie 2021 roku

Podpisane umowy o dofinansowanie z POIiŚ są ważne dla zwiększenia komfortu pasażerów oraz sprawności przewozów towarowych. Przebudowa stacji Rzeszów, dzięki 166 mln zł dofinansowania unijnego zapewni wyższy standard obsługi wszystkich podróżnych, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się- powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Magistrala Węglowa 

PLK zmodernizują łącznie ponad 200 km linii kolejowej. Prace obejmą wymianę torów, rozjazdów oraz sieci trakcyjnej. Podwyższona zostanie prędkość pociągów pasażerskich do 140 km/h. Pociągi towarowe pojadą z prędkością do 120 km/h. Usprawni się przewóz towarów ze Śląska do portów w Gdańsku i Gdyni. Nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym zapewnią sprawną obsługę większej liczby składów towarowych. Zbudowane zostaną 4 lokalne centra sterowania: Bytom, Tarnowskie Góry, Herby Nowe i Zduńska Wola Karsznice.

 W ramach inwestycji przebudowane zostaną stacje i przystanki  w tym: Chorzów Miasto, Chorzów Stary, Bytom, Radzionków Rojca , Radzionków, Nakło Śląskie, Tarnowskie Góry, Miasteczko Śląskie, Kalety, Strzebiń, Boronów, Herby Nowe,  Chorzew Siemkowice, Huta, Rusiec Łódzki , Chociw Łaski, Siedlce Łaskie,  Kozuby i  Zduńska Wola Karsznice Południowa  i., z dojściami uwzględniającymi dostęp dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się, wiatami, oświetleniem i czytelnym oznakowaniem.

Dzięki inwestycji mieszkańcy Chorzowa zyskają nowy przystanek kolejowy – między stacjami Chorzów Miasto i Chorzów Batory, w okolicach ulicy Strzelców Bytomskich – w pobliżu kampusów Uniwersytetu Śląskiego, Wyższej Szkoły Bankowej oraz szpitala. Również mieszkańcy Bytomia zyskają nowy przystanek w dogodniejszej lokalizacji. Planowane jest przesunięcie o około 500 metrów na północ przystanku Bytom Północny. Zmodernizowany odcinek linii kolejowej nr 131 Chorzów Batory – Tarnowskie Góry stanie się również ważnym elementem połączenia Katowic z lotniskiem w Pyrzowicach.

Dofinansowanie ponad 3 mld zł na modernizację „Węglówki”, linii łączącej Śląsk z portami, umożliwi zwiększenie kolejowych przewozów towarowych – realizację jednego z głównych celów PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w obecnej perspektywie finansowej – dodał Ireneusz Merchel.

Dofinansowane projekty

7 z 11 podpisanych umów to inwestycje dworcowe PKP S.A. o łącznej wartości ponad 605 milionów złotych. Unia Europejska dofinansuje je kwotą ponad 412 milionów złotych z POIiŚ.

1/„Modernizacja wybranych dworców przy linii kolejowej nr 9 na odcinku Warszawa Wschodnia – Gdynia Główna Osobowa.” Beneficjent: PKP S.A.

 2/„Modernizacja wybranych dworców przy liniach kolejowych nr 3, 203 oraz 358.” Beneficjent: PKP S.A.

3/„Modernizacja wybranych dworców na liniach kolejowych nr 68, 91, 94.” Beneficjent: PKP S.A.

 4/„Modernizacja wybranych dworców na linii kolejowej nr 213.” Beneficjent: PKP S.A.

 5/„Modernizacja wybranych dworców przy linii kolejowej nr 26 Radom – Dęblin
i nr 8 Radom – Kielce.” 
Beneficjent: PKP S.A.

 6/„Modernizacja wybranych dworców przy linii kolejowej nr 2 Warszawa Zachodnia – Terespol.” Beneficjent: PKP S.A

7/„Modernizacja wybranych dworców przy linii kolejowej nr 447 na odcinku Brwinów- Jaktorów oraz przy linii kolejowej nr 3 na odcinku Ożarów Mazowiecki – Kornelin.” Beneficjent: PKP S.A.

8/„Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo.” Beneficjent: PKP PLK S.A.

9/„Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych (w tym dostosowanie do wymagań TSI PRM), Etap III Rzeszów Główny.” Beneficjent: PKP PLK S.A.

 10/„Budowa drogi ekspresowej S7, odc. Warszawa – Grójec.” Beneficjent: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

11/„Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – etapy I i III oraz przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia – etapy II i III.” Beneficjent: Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.

 

 

 

 

Podobne artykuły