Środki unijne zostaną przeznaczone na rozwój i budowę 59 dworców oraz modernizację linii kolejowych w Polsce, w tym magistrali kolejowej C-E 65. Unia Europejska dofinansuje także budowę drogi ekspresowej S7 (odcinek Warszawa – Grójec) oraz pogłębienie toru podejściowego w Porcie Gdynia.
28 grudnia 2018 roku Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisało 11 umów o dofinansowaniu inwestycji PKP S.A., PKP PLK S.A., Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. Łączna wartość projektów to ponad 8 miliardów złotych. Unijne dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 wyniesie prawie 4,5 miliarda zł.
Sprawnie wykorzystujemy środki europejskie w sektorze transportu. Dzisiejszy dzień jest tego kolejnym dowodem. Dzięki wsparciu europejskiemu możemy realizować bardzo ambitne projekty: drogowe i kolejowe – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Chodkiewicz.
Wiceminister inwestycji i rozwoju poinformowała natomiast, że rozwijany jest transport zrównoważony, co zwiększa bezpieczeństwo i komfort przewozów kolejowych.
Uzyskane dofinansowanie umożliwi też powstanie oczekiwanej przez kierowców drogi S7 Warszawa – Grójec. Inwestycje w porcie Gdynia to nowe możliwości dla polskiej gospodarki. Łącznie z dziś podpisanymi umowami wartość dofinansowania projektów transportowych w programie Infrastruktura i Środowisko wzrośnie do 65,2 mld zł, co stanowi 76,7% alokacji dla tego sektora. W skali całego programu kwota zakontraktowanych funduszy UE wyniesie 90,4 mld zł, to jest prawie 77% dostępnej puli środków- podkreśliła w trakcie uroczystości.
Rzeszów z nowym przystankiem
Ponad 3,2 mld zł dofinasowania unijnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 otrzymały PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na realizację dwóch inwestycji: przebudowę stacji Rzeszów Główny i Węglówki na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo.
Dofinansowane projekty
7 z 11 podpisanych umów to inwestycje dworcowe PKP S.A. o łącznej wartości ponad 605 milionów złotych. Unia Europejska dofinansuje je kwotą ponad 412 milionów złotych z POIiŚ.
1/„Modernizacja wybranych dworców przy linii kolejowej nr 9 na odcinku Warszawa Wschodnia – Gdynia Główna Osobowa.” Beneficjent: PKP S.A.
2/„Modernizacja wybranych dworców przy liniach kolejowych nr 3, 203 oraz 358.” Beneficjent: PKP S.A.
3/„Modernizacja wybranych dworców na liniach kolejowych nr 68, 91, 94.” Beneficjent: PKP S.A.
4/„Modernizacja wybranych dworców na linii kolejowej nr 213.” Beneficjent: PKP S.A.
5/„Modernizacja wybranych dworców przy linii kolejowej nr 26 Radom – Dęblin
i nr 8 Radom – Kielce.” Beneficjent: PKP S.A.
6/„Modernizacja wybranych dworców przy linii kolejowej nr 2 Warszawa Zachodnia – Terespol.” Beneficjent: PKP S.A
7/„Modernizacja wybranych dworców przy linii kolejowej nr 447 na odcinku Brwinów- Jaktorów oraz przy linii kolejowej nr 3 na odcinku Ożarów Mazowiecki – Kornelin.” Beneficjent: PKP S.A.
8/„Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo.” Beneficjent: PKP PLK S.A.
9/„Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych (w tym dostosowanie do wymagań TSI PRM), Etap III Rzeszów Główny.” Beneficjent: PKP PLK S.A.
10/„Budowa drogi ekspresowej S7, odc. Warszawa – Grójec.” Beneficjent: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
11/„Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – etapy I i III oraz przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia – etapy II i III.” Beneficjent: Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.